Mawell

Mawell ska fortsätta växa under nya VD:n

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 10:45 CEST

Mawells styrelse har utsett Torbjörn Lindh till ny VD för Mawell Group. Han efterträder Leif Tüll som lämnar sin position efter två år. ”Med Torbjörn och hans erfarenhet har Mawell fått rätt förutsättningar för fortsatt framgång” säger styrelseordförande Björn Norrbom.

I början av augusti tillträdde Torbjörn Lindh som VD för Mawellkoncernen efter ett halvår som Vice President Mawell Consulting. Med kontor i tre länder och några av marknadens starkaste erbjudanden inom hälsa och sjukvård ska han säkerställa Mawells fortsatta tillväxt.

”Självklart har jag imponerats under de sex månaderna jag varit på Mawell. Det har varit givande att se vad våra duktiga medarbetare åstadkommit i arbetet med lösningar till våra kunder. Vi är inblandade i många av de centrala nationella initiativen och jobbar nära flera landsting där SLL har en viktig roll. Även våra produkter gör skillnad relativt andra vad gäller förbättringen av de kliniska processerna” säger Torbjörn Lindh.

Med 25 års erfarenhet av företagsledning, varav de senaste 15 som VD och Vice VD, har Torbjörn Lindh en imponerande meritlista inom IT-branschen. Han har haft olika ledande befattningar inom Cap Gemini. Han har även varit försäljningsdirektör och vice VD för Telia Megacom, VD för Telia Publicom samt VD för Lindback Retail Systems och vice VD för Extenda AB.

”Mawell har under de senaste åren samordnat de förvärvade bolagen för att skapa ett tydligare erbjudande. När vi nu går in i nästa fas, att fortsätta växa på flera marknader och delsegment inom hälsa och sjukvård, har styrelsen valt att erbjuda Torbjörn jobbet som VD. Torbjörn har redan varit Vice President på företaget i ett halvår och med hans gedigna bakgrund tror vi att han kan leda Mawell i rätt riktning” säger styrelseordförande Björn Norrbom.

Mawell grundades år 2001 i Uleåborg, Finland. Efter etableringen på den svenska marknaden 2007 har Mawell vuxit till en ledare inom eHälsa i Norden. Idag har bolaget över 160 medarbetare och kontor i Sverige, Finland och Storbritannien.

För ytterligare information kontakta:

Torbjörn Lindh, VD
torbjorn.lindh@mawell.com
+46 70 835 37 60

Björn Norrbom, Styrelseordförande
bjorn.norrbom@mawell.com
+46 70 591 88 00

Mawell är ett innovativt och snabbt växande IT-företag inom e-hälsomarknadssektorn. Mawells lösningar erbjuder ökad effektivitet för kunderna – more time to care. Vi besitter stor industriell kunskap, använder öppna standarder och tillförlitlig teknologi. Vår mjukvara för interoperabilitet erbjuder moderna komponenter och säkra lösningar för att dela och distribuera hälso- och sjukvårdsinformation. Våra mjukvarulösningar används på över 300 sjukhus, regioner och privata leverantörer av hälsovårdstjänster i mer än 10 länder. Mawells expertis och utvecklingsteam finns i de nordiska länderna samt Storbritannien med kontor i Stockholm, Göteborg, London, Helsingfors och Uleåborg. Mawell arbetar tätt tillsammans med sina globala och lokala partners för att kunna ge våra kunder största möjliga värde