Fältbiologerna

Max Hamburgare bjuder Ojnarekämparna på lunch

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 10:50 CEST

Idag kl 13 bjuder Max Hamburgare på lunch i Ojnareskogen. Fältbiologerna och alla andra som har anslutut sig till stödlägret för Ojnareskogen kommer att få äta Maxs vegetariska måltider i Ojnareskogen. Max har en hållbarhetsprofil och vill på detta sätta visa hur Max engagerar sig för miljön.

Stödlägret för Ojnareskogen befinner sig nu vid korsningen på väg 148 där vägen mot Lergrav tar av.

Fältbiologerna befinner sig just nu i Ojnareskogen på norra Gotland för att protestera mot Nordkalks brottsplaner. Vi har tagit initiativ till en fredlig manifestation för Ojnareskogen och mot Nordkalks ohållbara brytning av kalk i Bunge-Ducker.  Genom ett stödläger vid det tänkta brottet bjuder vi in ALLA som vill stödja oss i kampen.

Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Kontakt:

Linn Andersson, Fältbiologerna
070-1472066 linn.andersson@faltbiologerna.se

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082 salomon.abresparr@faltbiologerna.se

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.