ICA AB

Maxi ICA Stormarknad öppnar i Sundsvall

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 08:49 CEST

I dag öppnar Maxi ICA Stormarknad i Sundsvall. Butiken är den första på det nya handelsområdet i Birsta.

Stormarknaden kommer att ha totalt 90 anställda och en totalyta på drygt 11 000 kvadratmeter.

- Det är väldigt roligt att öppna en butik som är först ut i Birstas utbyggda handelsområde. Det är en mycket bra plats för handel och utvecklingen här kommer att bli spännande, säger Tomas Emanuelz, handlare på ICA Maxi Stormarknad i Birsta.

I och med att butiken är utformad efter Maxikonceptet finns allt på ett ställe – både mat och specialvaror. Butiken har bland annat fastfood-avdelning, minihus för barnen och självscanning.

- Vi satsar stort på bröd med ett eget bageri där vi bakar allt själva i butiken, från grunden, säger Tomas Emanuelz.

Fakta om Maxi ICA Stormarknad Birsta:

Öppnar: 22 augusti

Antal anställda: 90 (inklusive special)

Budgeterad omsättning: 300 Mkr netto varav 50 Mkr special

Antal artiklar: Totalt 48 000 artiklar.

Öppettider: 8 – 22 alla dagar

Antal kassor: 11 utgångskassor, 4 självscanningskassor, 1 kassa i förbutiken och 1 kassa i fastfood-avdelningen.

Yta kvm: Totalt 11226. Säljyta livs 3286 kvm, special 3082 kvm.

För ytterligare information:

Tomas Emanuelz, handlare Maxi ICA Stormarknad, Birsta, tel: 060-744 93 10.

ICAs presstelefon, tel: 070-253 66 60

About ICA

The ICA Group (ICA AB) is one of the Nordic region’s leading retail companies, with around 2,300 of its own and retailer-owned stores in Sweden, Norway and in the Baltic States. The Group includes the sales companies ICA Sverige, ICA Norge and Rimi Baltic. ICA also offers financial services to Swedish customers through ICA Banken. ICA AB is a joint venture 40% owned by Hakon Invest AB and 60% by Royal Ahold N.V. of the Netherlands. According to a shareholder agreement, Royal Ahold and Hakon Invest jointly share controlling influence over ICA AB. Through Royal Ahold, ICA AB is part of an international retail network. For more information, please visit http://www.ica.se