Relytic ltd

Maximera kraften i affärsnätverket!

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2010 17:15 CET

Nätverk är en extremt viktig färdighet säljare. Ju fler du kontakter desto fler affärsmöjligheter. Men många säljare gör en mängd misstag som hindrar dem från att maximera kraften i nätverket.

1. Fel nätverksevents

Har du märkt att det ofta är samma personer på de flesta events. Om dessa personer inte är din målgrupp så kanske du är på fel events. Många mindre företagare kanske inte är just din målgrupp exempelvis. Se till att du får en spridning på människor med rätt ”titel” på dina events.

2. Väntar du på att människor ska presentera sig?

De allra flesta människor är ovilliga eller tveksamma till att ta kontakt med främlingar. Men om du tar initiativ och presenterar dig till andra, så kommer du att uppfattas som en person med auktoritet. Framförallt kommer den andra personen att vara lättad över att de inte behövde ta första kontakten.

3. Tillbringar du för mycket tid på att prata

Ett av de mest ödesdigra misstag är att hela tiden dominera samtalet. Om du verkligen vill göra ett bra intryck, begränsa dig till 40 procent av samtalstiden. Kom ihåg, nätverksbyggande är inte rätt tillställning att sälja din lösning. Men det är perfekta förhållanden för att avslöja potentiella affärsmöjligheter.

4. Att inte ställa frågor

Det mest effektiva sättet att skapa en förbindelse med någon är att ställa frågor till dem om deras verksamhet och vad de gör. Fråga dem om de utmaningar de möter och vad de tycker mest om i sitt arbete. Värdefulla frågor kan uppmuntra människor att dela information med dig och hjälper dig att placera dig själv som en expert och en stor nätverkare.

5. Bli inte distraherad av andra människor

Har du någonsin haft ett samtal med någon som ständigt tittar ut i rummet istället för att uppmärksamma vad du just sa? Om så är fallet, kände du sannolikt att du ignorerades och kände dig oviktigt. Jag misstänker också att du inte skulle hänvisa andra företag till den personen. Gör inte samma misstag. Var uppmärksam på varje person du möter och lär dig hur du skulle kunna hjälpa dem.

6. Fokusera inte på ditt egenintresse

Om vi anstränger oss för att ta reda på hur du kan hjälpa någon annan, är det är  stor chans att de kommer att återgälda sig.

7. Formulera din produkt/tjänst värde

Jag pratade en gång med ett litet företag på ett nätverksarrangemang och 20 minuters konversation hade jag fortfarande ingen aning om vad hon gjorde eftersom hon inte kunde formulera syftet med hennes företag och värdet för hennes klienters. Därför är det viktigt att du inte gör samma misstag och förbereder en snabb och enkel presentation.

8. Misslyckas med att skapa en ”connection”

Effektiva nätverk innebär kontakt med människor. Även om du inte kommer i kontakt med alla du möter,så kan du förbättra dina resultat genom att ha ögonkontakt, leende, ställa frågor och visa intresse för den andra personen.

9. Snabbnätverkaren – kanske inte en så bra ide

Vi har alla stött på en person på ett nätverksarrangemang som presenterar sig, ger dig sina visitkort, ber om din i retur och omedelbart går vidare till upprepa processen med ett annat offer. Du får mycket bättre resultat genom att ansluta dig med ett litet antal människor snarare än att försöka träffa så många människor som du kan.

10. Att inte följa upp efteråt.

Det är viktigt att följa upp möten. Men göra inte misstaget att ringa någon tre månader efter ett nätverksmöte och säga något i stil med "Vi träffades för några månader sedan och jag tänkte bara höra av mig."

Här är två uppföljningsstrategier som du kan tänka på:
• När du träffar en potentiell kund. Ordna så att du kan kontakta dem strax efter händelsen. Markera dem i kalendern och se till att du kontaktar dem på överenskommen dag och tid.
• När du träffar någon som inte är en potentiell kund. Hitta möjligheter att hänvisa andra affärer till dem. Du kan också hjälpa dem genom att skicka artiklar eller information relaterad till deras verksamhet.
Effektivt nätverkande kan få en dramatisk effekt på din försäljning om den görs korrekt. Undvik dessa nätverksmisstag och förbättra dina resultat.

Själv ska jag testa ett nätverk som heter BNI. Vi startar en ny grupp vid norra bantorget. Hör av dig till mig ifall du funderar på att gå med i en nätverksgrupp.

Jonas Wärngård, jonas@relytic.se, 0739245940

www.relytic.se

Relytic ska leverera de bästa lösningarna inom försäljning till andra företag.  Vi anpassar varje komponent i vårt erbjudande för att möta våra kunders behov och hjälpa dem skapa sig en bättre ställning i branschen. För att möta marknaden har vi breddat vårt erbjudande till att omfatta säljträning, affärsutveckling, rekrytering och försäljning outsourcing. Kortfattat så hjälper vi ert företag att frigöra tid, öka försäljningen och sänka kostnaderna.

/Jonas Wärngård, 0739245940, jonas@relytic.se

www.relytic.se