Wineworld

Mayu Sangiovese Carménère Nyhet Systembolaget mars

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 08:25 CET

Bland Systembolagets nyheter i mars finner man ett vin gjort på den italienska druvan Sangiovese tillsammans med Chiles egna druva Carménère . Det är den innovative vinmakaren Giorgio Flessati – känd från bland annat Viña Falernia – som producerat vinet under etiketten Viña Mayu.

Mayu Sangiovese Carménère reserva 2010
Lansering: 1 mars 2012 i alla butiker
Pris: 89 kronor
Artikel: 90556

Viña Mayu är beläget i det allra nordligaste vindistriktet i Chile, Elqui Valley  som ligger ca 600 meter över havet.
Giorgio Flessati, vinmakare på Mayu, berättar: "2010 var en bra och jämn årgång som det oftast är i Elqui Valley, där väderförhållande är väldigt lika år efter år. Klimatet är väldigt torrt med i genomsnitt 80 mm regn per år och mer än 320 molnfria dagar".

I Mayu Sangiovese Carménère reserva 2010 samsas 60% Sangiovese, sprungen från italienska Toscana, med  40% av Chiles egen nationaldruva Carménère. Vinet har delvis lagrats i franska barriquer i 6 månader.
Karaktären speglas av typisk sangiovesefrukt, med röda körsbär och tät mörk färg. Carmenère ger en fin örtighet och strukturen är sammetslik – tät och mjuk. Avslutningen har en choklad- och vaniljton som kommer från fatlagringen. Vinet passar mycket bra till de allra flesta kötträtter.

Bakom vinet står en italiensk vinmakare vid namn Giorgio Flessati från Concilio, ett företag med omfattande verksamhet i Trentino men också på Sicilien. Flessatis verksamhet i Chile har sin grund i att hans kusin, Aldo Olivier Gramila, som barn följde med sin familj när de utvandrade från Trento i Italien till Coquimbo i Chile. Familjen odlade frukt men också druvor till det chilenska nationaldestillatet pisco. De båda kusinerna hade genom alla år kontakt med varandra och vävde planer på att göra kvalitetsviner tillsammans. För några år sedan kom chansen: ett stort dammbygge skulle genomföras och Gramilas ägor skulle läggas under vatten. De båda kusinerna beslöt sig då för att anlägga nya vingårdar nedanför dammen och där även bygga ett vineri.

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.

Wineworld AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som Vinunic AB, The Wineagency AB och Vinovum AB även återfinns.