MCA Airlines AB

MCA Airlines öppnar tre nya linjer

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 09:00 CEST

MCA Airlines öppnar i september sitt rekordtidiga vinterprogram med en ny non-stoplinje Arlanda - Basra, en gång i veckan med Airbus A-320. Basra är storhamn i södra Irak.

Dessutom öppnas Oslo - Erbil en gång i veckan non-stop samt Amsterdam - Erbil, även dessa med Airbus A-320 med plats för 180 passagerare.

MCA Airlines är marknadsledande i trafiken Sverige - Kurdistan i norra Irak och flyger även London/Luton - Arlanda - Erbil. Sträckan Arlanda - Luton flygs med Fokker 100.

Fortsatt över hösten och vintern flygs även Erbil non-stop två gånger i veckan från Arlanda, en gång från Malmö/Sturup och en gång från Göteborg/Landvetter. Dessutom kommer Sulimaniya också i Kurdistan att trafikeras en gång i veckan non-stop från Arlanda, samtliga med A-320.

Basra ligger vid floden Shatt al-Arab med djuphamn och är Iraks viktigaste hamnstad med drygt en miljon invånare. Den var tidigare centrum för ångbåts- och lasttrafiken uppför Eufrat och Tigris. Historiskt var den en den sumerernas hem och även hem för Sinbad Sjöfararen, samt en tänkbar lokalisering av Edens Lustgård. Många irakier i exil i Sverige har sina rötter i södra Irak.

Ytterligare information:

Michael Carlsson CEO

0766- 48 77 33

Helsvenska MCA Airlines startade sin verksamhet oktober 2008 och flyger med Airbus A-320 och Fokker 100 till Erbil, Sulimaniya, sammanlagt sex turer i veckan till Kurdistan, samt till Beirut, London, Aten, Thessaloniki och Larnaca. MCA Airlines flyger från Arlanda terminal 5, från Landvetter och Sturup.