Intel Security

McAfee förutspår emotionell baksmälla efter alla hjärtans dag

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 14:17 CET

I den globala undersökningen ”Love, Relationships and Technology” uppger hela 35 procent att de planerar att skicka en intim bild till sin partner på alla hjärtans dag. Samtidigt säger var tredje person att man ångrar sig över en bild man skickat tidigare. Dessutom visar det sig att 10 procent av de tillfrågade blivit hotade av ett ex med att en bild kommer att läggas ut på internet.

McAfee lanserar idag resultaten av undersökningen ”Love, Relationships and Technology” där 7741 människor över 18 år i länder runt om i världen tillfrågats om hur de skyddar sin privata information i och efter förhållanden. Det visade sig att de flesta har ett väldigt högt förtroende för sin partner medan relationen pågår, 95 procent anser att bilderna är i säkert förvar hos sin partner, men att vi sedan ångrar oss efter att relationen tagit slut.

Som en del av undersökningen ställde man frågor om hur vanligt det är att dela utmanande eller sexiga bilder med sin partner och hur man ser på riskerna med detta. Det visade sig att var tionde person som skickat en utmanande bild till en partner har senare blivit hotade med att bilden ska publiceras på internet efter att relationen tagit slut. Av dessa är det 60 procent, det vill säga 6 av 100 som uppger att hoten verkställts.

En tredje del ångrar sig bittert
Så många som var tredje person uppger även att man ångrat sig bittert över en skickad bild. Men trots detta visar undersökningen att inför alla hjärtans dag planerar hela 35 procent att skicka en sexig bild till sin partner.

– Vi vet sedan tidigare undersökningar att det sker, men med tanke på hur många som hotats och drabbats, och hur många som faktiskt ångrat sig, är det en häpnadsväckande hög siffra. Dessutom verkar det som att många glömmer bort att det inte finns någon gräns mellan privat och offentligt på internet vilket gör att olämpliga bilder som publicerats inte bara kan bli pinsamt utan även påverka ens karriärchanser för resten av livet, säger Fredrik Möller, vd, McAfee Norden och Baltikum

I undersökningen framkommer det även att statistiken framgår även att 65 procent av smartphoneägare har intim information på telefonen, trots att bara 40 procent har någon form av skärmlås.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com