Intel Security

McAfee fullbordar förvärv av brandväggspionjären Stonesoft

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 19:01 CEST

IT-säkerhetsföretaget McAfee meddelar att förvärvet av det finska IT-bolaget Stonesoft Oyj är genomfört. Stonesoft är en ledande innovatör inom nästa generations brandväggslösningar och genom förvärvet förstärks McAfees erbjudande för nätverkssäkerhet. Stonesoft är numera en del av företagsgruppen McAfee och samtliga produkter och teknologier från Stonesoft tillhör och integreras i McAfees produktportfölj.

—  Det här förvärvet ger McAfee en klar konkurrensfördel i nätverkssäkerhetsområdet, och branschen har lagt märke till detta. Vi har fått en oerhört positiv respons från analytiker och kunder. Kompletteringen med en marknadsledande leverantör av nästa generations brandväggar ger oss en av de mest kompletta och effektiva portföljerna för nätverkssäkerhet i branschen, säger McAfees styrelseordförande Michael DeCesare.

Analysföretaget Gartner[1] förutspår att marknaden för nätverkssäkerhetslösningar för företag kommer att ha en årlig tillväxt på sju procent under de närmaste fem åren, och uppgå till 11.4 miljarder USD år 2017. I och med förvärvet förstärker McAfee sin ledande position inom nätverkssäkerhet ytterligare. Genom att integrera Stonesofts lösningar med McAfees portfölj kommer kunder kunna dra nytta av alla fördelar i McAfees Security Connected-strategi.

—  McAfees Security Connected för samman branschledande lösningar för att hantera ett snabbt växande antal avancerade hot som riktas mot företag. Med innovativ teknik som kan integreras fysiskt, virtuellt och i form av mjukvara, kommer McAfees kunder vara beredda att möta dagens och morgondagens krav på högpresterande och säkra nätverk, säger Ilkka Hiidenheimo, grundare och VD på Stonesoft.

Medarbetarna på Stonesoft kommer att ingå i McAfees avdelning Network Security Business, under ledning av Pat Calhoun. Stonesoft, med huvudkontor i Helsingfors, har fler än 6 500 kunder världen över. Dessa kommer nu att kunna dra ytterligare nytta av en integrerad och heltäckande säkerhetslösning från McAfee.

[1] Gartner, Forecast Analysis: Enterprise Network Equipment, Worldwide, 1Q13 Update, Naresh Singh, et al, May 23, 2013.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com