Intel Security

McAfee skyddar dina Facebook bilder från att hamna i fel händer

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 14:00 CEST

McAfee lanserar nu en gratis applikation för skydd av bilder på Facebook. McAfee Social Protection är en betaversion som skyddar användare från ofrivillig delning av deras bilder.  Applikationen låter användaren välja vilka vänner som ska tillåtas åtkomst till bilderna och ser till att dessa visas ”suddiga” för alla andra. För att skapa ytterligare ett skyddslager måste vännerna som valts ut av användaren ladda ner applikationen för att se bilderna.

McAfee Social Protection syftar till att skydda Facebookanvändare från en viral spridning  av deras privata bilder. Inte ens vänner med åtkomst tillåts att dela, kopiera, skriva ut eller ta skärmdumpar.

- I takt med att konsumenter delar mer och mer av sina liv på nätet, bland annat genom privata fotografier, blir de mer och mer utsatta för risker. Man har ingen kontroll över var denna information till slut hamnar,  säger Fredrik Möller, VD för McAfee Norden och Baltikum.

McAfee Social Protection finns nu tillgänglig som en Facebook-app och plug-in för webbläsare med Internet Explorer 8 eller högre, alternativt  Firefox 8 eller högre. Applikationen är ett resultat av ett samarbete mellan McAfee och Intel, och utvecklades av Intels mjukvaru- och tjänsteteam i Argentina.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com