Intel Security

McAfees 10 bästa tips för att skydda uppkopplade julklappar

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2011 12:14 CET

Stockholm, 7 december 2011 – Många är vi som vill ha hårda paket under granen i år. Presenterna får gärna ha en touchskärm, och gå att maila, Facebooka och surfa med. Många lyckliga presentöppnare kommer direkt lägga in personlig information, fotografier, musik och videor på sina nya leksaker, ivriga att använda dem.

Sakta i backarna, varnar McAfee. När nya enheter är helt oskyddade är de också sårbara för skadlig kod eller spam som kan leda till stöld av personlig information.

Cyberbrottslingar vidgar sina vyer alltmer och siktar in sig mot nya enheter och operativsystem. McAfee Labs rapporterar att skadlig kod riktad mot Mac och mobila enheter ökar och att hot mot PCs ökar stadigt.

– Det är enklare och billigare för familjer att hålla sina enheter säkra, säger Gary Davis, marknadschef för konsumentprodukter på McAfee. Användare kan köpa en enda produkt som skyddar samtliga deras enheter och som styrs från en och samma kontrollpanel.

McAfee uppmuntrar användare att vidta några enkla försiktighetsåtgärder för att skydda sina enheter under julen och in i 2012:

1. 1.       Skydda dina data

Internetanvändare beräknade nyligen i en global undersökning att deras privata digitala tillgångar har ett monetärt värde på cirka 37 000 dollar. Enligt en undersökning i Good Housekeeping från augusti i år är det många, cirka 30 procent av respondenterna, som inte tar säkerhetskopior på sina filer. Det är således viktigt att kunna göra säkerhetskopior och systemåterställningar samt helst att kunna hitta och fjärrlåsa till exempel en mobiltelefon som stulits.

1. 2.       Användare av nya Apple-produkter bör ha samma säkerhetstänk som om de vore PC-användare

Apples popularitet har lett till en ökning av skadlig kod riktad mot Mac OS X. Enligt McAfee Labs fanns det i slutet av 2010 ungefär 5000 program med skadlig kod riktade mot Apple-produkter, och vid den tidpunkten ökade den siffran med 10 procent i månaden.

Den bästa skyddsåtgärden för Apple-användare är att installera mjukvara som är utvecklad specifikt för Mac OS. Apples egna iCloud-tjänst är användbar för att säkerhetskopiera data, och genom att använda Apples eget lösenordsskydd bidrar användaren ytterligare till att skydda sin information.

1. 3.       Nya datorer bör ha ett omfattande mjukvaruskydd – endast antivirusprogram räcker inte. Regelbunden säkerhetskopiering är också viktigt.

Datorns mjukvaruskydd bör minst bestå av kontinuerligt skydd mot virus, brandvägg som stoppar intrång, skydd mot spionprogram och phishing samt säkert sök. Ytterligare säkerhetsåtgärder som rekommenderas är spamskydd, föräldrafilter, wifi-skydd och möjlighet till kryptering av känsliga dokument.

1. 4.       Tänk på att gratisprogram kan vara verkningslösa

Gratis säkerhetsprogram ger oftast endast ett grundskydd och är ofta till för att användaren ska köpa mer omfattande produkter. Att ibland köra en genomsökning av datorn efter virus är enbart ett komplement till kontinuerligt skydd som ständigt undersöker alla trafik in och ut ur datorn.

1. 5.       Sök och shoppa säkert

Ta hjälp av en tjänst som varnar för osäkra webbplatser. McAfee SiteAdvisor ingår till exempel i alla McAfees programsviter. När du handlar på internet, bör du leta efter McAfees SECURE-märkning, vilken innebär att sidan genomgår dagliga tester mot mer än 10 000 kända sårbarheter.

1. 6.       Se upp för ”scareware”, eller falska anti-virusprogram

Scareware dyker ofta upp i pop-up-fönster, lurar användare att tro att de har virus, och får dem på så sätt att köpa falska anti-virusprogram. För att köpa dessa ombeds användarna att lämna ut personliga data, exempelvis kontokortsinformation. Företeelsen växte med mer än 600 procent mellan 2008 och 2010, och en miljon användare om dagen beräknas falla offer för denna typ av bedrägeri. Köp anti-virusprogram från en välkänd återförsäljare.

1. 7.       Prata om internetsäkerhet i familjen

Ha familjedatorn i ett rum som alla använder, och prata om vilken information som är lämplig att lämna ut på internet. Var medveten om att barn inte är har samma säkerhetsmedvetenhet som vuxna när de surfar. För mer information om internetsäkerhet för familjen, gå till www.macafee.com/family eller McAfees säkerhetsplan för familjer

1. 8.       Tänk på att nya spelkonsoler (exempelvis Nintendo Wii eller 3DS, Playstation 3 och Xbox 360) är uppkopplade och således sårbara för samma hot som en PC

Ta säkerhetskopior på spel, och dra nytta av föräldrakontroll så att barn i hushållet inte spelar barnförbjudna spel.

1. 9.       Skydda mobila lagringsenheter, till exempel flash-minnen eller externa hårddiskar

Krypterade flash-minnen bör användas i första hand. För externa hårddiskar finns mjukvara som lösenordsskyddar enheten. Dessa åtgärder bör vidtas med tanke på stöldrisken av den fysiska enheten.

1. 10.   Var medveten om de växande hoten mot smartphones och surfplattor

Cyberattacker riktade mot Android-baserade mobila enheter växte med 37 procent mellan andra och tredje kvartalet 2011. Ett mobilt IT-skydd skyddar inte bara mot virus, det kan även skydda personliga uppgifter om enheten kommer bort eller blir stulen.

McAfee är det första företaget som skyddar alla digitala enheter – från surfplattor och smartphones till stationära och bärbara datorer – till ett och samma pris. McAfee All Access kostar 949 kr för en användare, och 1249 kr för familjeversionen. Detta är billigare än att köpa separata produkter till varje enhet. Gratis dygnet-runt-support ingår.

För mer information, vänligen besök http://home.mcafee.com/store/all-access-security.

Ytterligare information (på engelska):

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com