Svenska McDonald's AB

McDonald’s bästa halvårsförsäljning någonsin

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2007 13:59 CEST

Hela McDonald's i Sverige omsatte 1 939 445 000 kronor under första halvåret 2007, en försäljnings-förbättring med cirka 127 miljoner kronor jämfört med samma period 2006. McDonald’s i Sverige är inne i en stark tillväxtfas, med såväl fler gästbesök som ökad vinst till följd. Inte någon gång sedan starten för den svenska verksamheten 1973 har McDonald’s visat lika starka försäljningssiffror för perioden januari till juni.

Cirka 65 procent av McDonald's 230 restauranger i Sverige ägs och drivs av lokala entreprenörer på franchisebas. Dessa redovisar egna bokslut. Halvårsresultatet för Svenska McDonald's AB (som driver 35 procent av McDonald's restauranger i Sverige) uppgår till 23,8 miljoner kronor, en förbättring med 5,8 miljoner kronor jämfört med samma period 2006 då vinsten uppgick till 18 miljoner kronor. Det innebär en vinstökning på 33 procent.

- Vi har varit framgångsrika i vår utveckling av fler och bättre menyalternativ, samtidigt som vi arbetat hårt med att göra restaurangerna mer attraktiva. Vår långsiktiga strategi med bredare menyer och modernare restauranger fungerar. Antalet besök per capita till de svenska restaurangerna är högst i Europa och vi har satt historiska försäljningsrekord åtta av de senaste tio månaderna, säger Waldemar Nuvall, VD på Svenska McDonald's.

McDonald's i Sverige befinner sig i en period av stark expansion, under en treårsperiod satsas
400 miljoner kronor på modernisering och ombyggnad av de befintliga restaurangerna. Under 2007 planeras ytterligare cirka 50 restauranger att omfattas av moderniseringsprogrammet. 2007 planeras också öppningar av 5-6 nya restauranger. Inom de närmaste åren finns planer på att öppna ytterligare 15 nya restauranger.

För mer information, kontakta:

Markku Onnela, ekonomidirektör,
Svenska McDonald's, mobil 070-354 87 55, markku.onnela@se.mcd.

Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör,
Svenska McDonald's, mobil 070-354 85 03, raymond.mankowitz@se.mcd.com