Svenska McDonald's AB

McDonald’s får designers dröm att blomstra

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 14:04 CET

Ett av de vinnande motiven i McDonald’s stora kaffedesigntävling, som avgjordes tidigt i våras, har nu gått från idé till verklighet som motiv på porslinskoppar tillverkade av Gustavsberg. Nu startar försäljningen av kaffekoppen ”Pelargon” på Sveriges alla McDonald’s-restauranger och Cervera-butiker. Kvinnan bakom motivet på kopparna är den lovande designern Anna Broström.

Det är kaffedesigntävlingen på McDonald's, vilken genomfördes tillsammans med Svensk Form och Gustavsberg, som har möjliggjort att Anna Broströms motiv nu trycks på porslinskoppar. Hon har uppnått vad många andra formgivare endast kan drömma om, att omvandla sin designidé till ett konkret bruksföremål för människor som uppskattar smak och design i vardagen. Anna arbetar framförallt inom keramikdesign.

-Resan från idéstadiet till ett färdigt motiv, tryckt på porslinskoppar som nu säljs över disk, har varit fantastisk. Att få se sin dröm gå i uppfyllelse är någonting som trots allt är ganska få designers förunnat givet dagens hårda konkurrens. Nu är jag väldigt spänd på att få reda på vad svenska folket tycker om min kaffekopp "Pelargon", säger Anna Broström.

Gustavsberg är ansvarigt för att genomföra det sista steget i kaffedesignsatsningen. Det innebär att motivet "Pelargon", som tidigare tryckts på McDonald's kaffebägare, nu även hamnar på en kopp i porslin.

-Annas kopp ser både bra ut och ligger helt rätt i tiden. Svart och vitt är trendigt inte bara inom kaffedesign, utan även i inredning. Det är viktigt att alla människor, får tillgång till bra och snygg design. Därför har vi valt att samarbeta med de rikstäckande kedjorna McDonald's och Cervera som kommer att sälja "Pelargon". Jag talar för oss alla i kaffedesignprojektet när jag säger att det är extra roligt att få hjälpa fram en lovande designer på den svenska marknaden, säger Charles Antoine DeTheux på Gustavsberg.

För mer information, kontakta:
Anna Broström, formgivare, mobil: 073-963 85 32,
e-post: annabros@hotmail.com

Frida Johannesson, representant för Gustavsberg/Villeroy & Boch, mobil: 0702-31 27 70,
e-post: frida.johannesson@villeroy-boch.se

Staffan Ekstam, marknadschef, Svenska McDonald's, mobil:070-354 8513, e-post: staffan.ekstam@se.mcd.com

Ewa Kumlin, vd, Svensk Form,
e-post: ewa.kumlin@svenskform.se

Mathias Kopsch, marknadschef, Cervera, 08-732 48 10,
e-post: mathias@cervera.se

Fakta om McDonald's
Den ledande restaurangkedjan i Sverige med 230 restauranger från Ystad till Luleå och cirka 400 000 besökare per dag. 60 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar över 90 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, liksom cheferna, har en annan kulturbakgrund. Cirka 11 500 medarbetare serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. Restaurangerna erbjuder en bred meny med över 300 olika möjliga måltidskombinationer och råvaror av hög kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. Företaget engagerar sig i samhället både nationellt och lokalt genom bland annat Ronald McDonald Barnfond och idrottsrörelsen.