Svenska McDonald's AB

McDonald’s introducerar en ny friteringsolja på restaurangerna i Sverige, Danmark, Finland och Norge

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 16:52 CET

I november introducerar McDonald’s en ny friteringsolja på restaurangerna i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Dagens svenska lågtransfettolja med fem procent transfetter minskas nu till max 2 procent. Dessutom ligger halten av mättade fetter i de nordiska oljorna under 12 procent. Förändringen är resultatet av omfattande forskning, som har genomförts i samarbete med producenter för att förbättra näringsinnehållet. Inom loppet av två år ska samtliga 6,300 McDonald’s-restauranger i hela Europa använda en olja med högst två procent transfett och under 12 procent mättat fett.

- Den enkla vägen att minska transfetterna och behålla oljan stabil är att öka mängden mättade fetter, vilket också kan leda till en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. McDonald's har gjort rätt när de handlat i enlighet med Livsmedelsverkets rekommendationer och sänkt halterna av både mättat fett och transfett. Den nya friteringsoljan är näringsriktig med en bra kombination av rapsolja och solrosolja, säger Agneta Andersson, dietist och forskare vid Uppsala universitet.

- Det har varit svårt att ta fram en olja som möter våra hårda krav på kvalitet och säkerhet. Nu kan McDonald's efter två års intensiv utveckling svara upp mot

konsumenternas intressen och det känns bra. Idag finns det tillgång till den råvara - högoljesyra raps - som gör det möjligt att ha en olja som är både stabil och näringsriktig, framhåller Niclas Lindh, inköps- och kvalitetsdirektör vid Svenska McDonald's.

McDonald's har under 2000-talet gradvis minskat halterna av mättade fetter och transfett, och nu tar man ännu ett stort steg i den riktningen. McDonald's har bett sina leverantörer att säkra tillgången på råvaror för att producera den nya oljan så att planerna på att senast 2008 använda liknande produkter i hela Europa kan fortsätta.

Om transfett
Transfettsyror uppstår när fett härdas och kan, genom att sänka halten av det goda kolesterolet och höja halten av det onda kolesterolet i blodet, bidra till en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. I Sverige finns det inget förbud mot att maten innehåller transfett. Det är ändå naturligt för McDonald's att lyssna på konsumenterna och minska halten av transfett till max 2 % i vår friteringsolja.

Transfetter finns även naturligt i mat, huvudsakligen i animaliskt fett som exempelvis mjölkprodukter. Alla oljor som på något sätt är processade, det vill säga friteringsoljor på alla restauranger, innehåller halter av transfetter på minst en halv procent.

I USA tillåter det amerikanska livsmedelsverket (FDA) att produkter märks som fria från transfetter om de innehåller mindre än 0,5 gram transfett per serveringsportion. Detta är inte tillåtet i Europa. Alla McDonald's restauranger i Europa kommer att ha väsentligt under 0,5 gram transfetter per serveringsportion i mitten av 2008.

Så här skriver Livsmedelsverket på sin hemsida:
"Livsmedelsverket ser, med stöd av expertgrupperna för kost- och hälsofrågor och pediatrisk nutrition, positivt på strävan att minska andelen mättade fettsyror och transfettsyror i kosten. Att utesluta delvis härdade fetter som råvaror i livsmedel kan vara ett sätt, men konsekvensen får dock inte bli att dessa fetter ersätts med andra fetter med lika högt eller högre innehåll av mättade fettsyror."

För mer information, kontakta:
Niclas Lindh, inköps- och kvalitetsdirektör, Svenska McDonald's, niclas.lindh@se.mcd.com mobil 070 354 8569

Agneta Andersson, Dietist, lektor vid inst för hushållsvetenskap samt forskare vid inst för folkhälso- och vårdvetenskap, Uppsala universitet, agneta.andersson@ihv.uu.se , tel 018-55 33 55, mobil 073 -912 54 79

Fakta om McDonald's
Den största restaurangkedjan i Sverige med 230 restauranger från Ystad till Luleå och cirka 400 000 besökare per dag. 60 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar över 90 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, liksom cheferna, har en annan kulturbakgrund. Cirka 11 500 medarbetare serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. Restaurangerna erbjuder en bred meny med över 300 olika möjliga måltidskombinationer och råvaror av hög kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. Företaget engagerar sig i samhället både nationellt och lokalt genom bland annat Ronald McDonald Barnfond och idrottsrörelsen. Läs mer på www.mcdonalds.se.