Test Angelina

MDH och Serneke skriver avtal om nytt campus Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2017 13:48 CET

Idag, den 28 december, skrev MDH och Serneke på ett avtal om nytt campus Eskilstuna. Den nya högskolebyggnaden ska uppföras på Hamngatan där Sporthallen och Vattenpalatset finns idag. Det nya campuset beräknas stå klart till höstterminen 2019.

– För att skapa ett levande och modernt campus där vi kan samla all verksamhet i Eskilstuna under ett och samma tak, bygger vi ett nytt campus i centrala staden. Dagens avtal med Serneke innebär att byggprocessen nu äntligen kan starta, säger Paul Pettersson, rektor vid MDH.

Det första som kommer att hända är att Sporthallen och delar av Vattenpalatset rivs. Eftersom Vattenpalatset är byggnadsminnesmärkt, kommer delar att bevaras i den nya högskolebyggnaden.

– MDH:s nya campus kommer vara ett fantastiskt tillskott till innerstaden och vara en viktig plats för utveckling och samverkan, MDH betyder så mycket för att vi ska kunna höja utbildningsnivån i Eskilstuna. Vi gläds med MDH att bygget nu kan komma igång efter en lång väntan på beslutet från Kammarrätten, säger Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande, Eskilstuna kommun.

MDH - den samverkande högskolan

• attraktiva utbildningar som leder till jobb
  • Forskning för värde och nytta