me&do

me&do får människor att känna, tänka och göra

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 09:00 CEST

Den 1 november smyglanserar Navid Modiri och Mattias Åkerberg det som kommer att bli Sveriges mest inspirerande företag. Deras produkt är inspiration förpackad i föreläsningar, workshops, metoder och produkter för organisationer, skolor och företag. Inför bolagsstarten den 1 januari 2011 bygger de inspirationsfabriken inför öppen ridå. Och redan nu kommer den första framgången.

Inspiration är energin som får människor att göra saker. Men många har idag svårt att tänka om och börja använda sig av nya idéer.
- Vi på me&do vill vända på den trenden. Vi tänker erbjuda människor möjligheten att göra det de trodde var omöjligt, säger Navid Modiri, kreativ entreprenör.

Nätverk av inspiratörer
Tillsammans med Mattias Åkerberg, som är frilanscopywriter och reklambloggare, väljer han att satsa fullt ut på ett självständigt bolag med höga ambitioner.
- Vårt mål är att inom tre år etablera me&do som Sveriges mest inspirerande företag, säger Navid. Tanken är att skapa ett brett kompetensnätverk av kreatörer och inspiratörer under ett samlat varumärke. me&do kommer därför att bli större än oss själva.

Mentor fick utmärkelse
Navid Modiri har sedan år 2009 fått kontinuerlig feedback och coachning av sin mentor Niklas Olausson, som är funktionschef på IKEA Bäckebol. För det arbetet får Niklas nu utmärkelsen Årets mentor 2010 av Almi Företagspartner och Nyföretagarcentrum. Det prestigefulla priset delas ut under onsdagen i samband med Mentordagen på Stockholmsmässan.
- Jag är mycket stolt över att ha blivit utsedd till årets mentor. Men det är min adepts show. Tillsammans har vi hittat ett fantastiskt samarbetssätt, där vi sporrar varandra för att nå resultat, säger Niklas Olausson.

Kul med problem
Under det senaste året har Navid Modiri och Mattias Åkerberg – tillsammans med många andra i deras nätverk – bland annat skapat och paketerat den fria idébanken Idépedia och inspirationseventet Sharea. I samband med Entreprenörsdagen i Göteborg den 26 oktober lanserar de nästa nyhet.
- Vi kallar det för We Love Problems. Det är ett kollektiv av kreativa problemlösare, som jobbar inom kultur, entreprenörskap, ledarskap, coachning, design och reklam. Under dagen kommer vi att samla in problem från alla deltagande aktörer - och göra vårt yttersta för att hitta idéer och lösningar. Tanken är att visa handling ibland går före tanke. Och att det går att lösa problem på ett lustfyllt sätt, säger Navid Modiri.

Om initiativtagarna till me&do

Navid Modiri är författare, musiker och kreativ entreprenör. Han har varit programledare på Sveriges Radio, Sveriges Television och startat bloggorganisationen 365 saker du kan göra, som 2009 vann årets priset för Årets Kulturblogg och som 2010 publicerades som bok. Han har också startat den fria idébanken Idépedia och kunskapsutbytet Sharea. Navid Modiri är flitigt anlitad föreläsare och kreativ konsult i flertalet projekt i Sverige.

Mattias Åkerberg är copywriter och bloggare på Please copy me. Genom att framgångsrikt blogga om reklam och kreativitet fick han jobb på reklambyrån Valentin & Byhr i Göteborg. Idag är han frilanscopywriter och skriver på den kommande boken Copywriterbibeln.

FÖR INTERVJUER kontakta Navid Modiri navid@modiri.se 0704 91 38 60