Svensk mat- och miljöinformation

Meat the truth: extrainsatt seminarium med personerna bakom dokumentären

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 06:52 CET

Djurhållningen är en av våra värsta miljö- och klimatbovar och ett av de största hoten mot den globala matförsörjningen. Dokumentären Meat the Truth är ett viktigt komplement till tidigare dokumentärer om klimatfrågan, som Al Gores En obekväm sanning.

Den 8–10 februari kommer filmens skapare till Sverige. Missa inte detta unika tillfälle att möta personerna bakom filmen, speciellt inbjudna från Nederländerna.

Tillsammans med Världsnaturfonden WWF arrangerar Svensk mat- och miljöinformation ett extra seminarium den 9 februari kl 15.30–17.00 på Ulriksdals Slott i Solna.

Pressinbjudan som PDF: www.smmi.nu/press_releases/meat_the_truth_pressinbjudan.pdf

Extrainsatt seminarium

> Seminarium hos Världsnaturfonden WWF, Ulriksdals Slott
9 februari kl. 15.30–17.00, Världsnaturfonden WWF, Ulriksdals Slott, Solna

Föreläsning och frågestund med Karen Soeters och Monique van Dijk Armor från Nicolaas G. Pierson Foundation, som producerat dokumentärerna Meat the Truth och Sea the Truth om köttproduktionens respektive fiskets miljökonsekvenser. Föreläsningen och frågestunden sker på engelska.

Fri entré. Obligatorisk anmälan senast 7 februari till Per-Anders Jande, jande@smmi.nu. Arrangörer: Svensk mat- och miljöinformation och Världsnaturfonden WWF

Övriga visningar och seminarier

> Frukostseminarium i Riksdagen
9 februari kl. 09.30–12.00, Sal L4-17, Sveriges Riksdag, Mynttorget 2, Stockholm

09.30–10.00 Frukostmingel
10.00–11.10 Visning av filmen Meat the Truth
11.10–12.00 Frågestund med filmens skapare. Moderator: Jens Holm (v)

Visning för politiker, press och inbjudna gäster. Filmvisningen och seminariet sker på engelska. Arrangemanget är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe, te och vegetariska samt veganska frukostsmörgåsar.

Arrangörer: Vänsterpartiet och Miljöpartiet i riksdagen i samarbete med Svensk mat- och miljöinformation.

Obligatorisk föranmälan senast 7 februari. Skriv ditt namn och vilken organisation du representerar i anmälan. Anmälan och praktiska frågor riktas till Anna Havula, anna.havula@riksdagen.se, 08-786 54 29. Ta med legitimation till riksdagens säkerhetskontroll.

> Öppen visning i ABF-huset
8 februari kl. 18.00–21.00, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

18.00–19.10 Visning av filmen Meat the Truth
19.10–19.40 Fika och mingel
19.40–21.00 Seminarium och frågestund med filmens skapare

Öppen visning. Ingen föranmälan behövs. Fri entré. Filmvisningen och seminariet sker på engelska. Arrangörer: Svensk mat- och miljöinformation, ABF Stockholm, Köttfri måndag och Djurens Rätt.

Den 9 februari kl. 18–21 i ABF-huset visas även dokumentären Sea the Truth om fiskets miljökonsekvenser. Mer information om denna visning i separat pressinbjudan.

Boka ett möte med filmens skapare

Den 8–10 februari befinner sig filmens skapare i Stockholm. Du har som journalist möjlighet att prata med dem i anslutning till filmvisningar och seminarier och du kan också boka in ett separat möte.

Skaparna av Meat the Truth är Karen Soeters, direktör för Nicolaas G. Pierson Foundation och projektledare för dokumentären samt Monique van Dijk Armor, internationell evenemangssamordnare på Nicolaas G. Pierson Foundation och medarbetare i filmproduktionen.

För bokning av intervjuer, kontakta Marco Espvall, espvall@smmi.nu, 0703-122996.

Bokningar av intervjuer och praktiska frågor:
Marco Espvall,
Svensk mat- och miljöinformation
espvall@smmi.nu, 070-312 29 96

Frågor om kött och miljö:
Per-Anders Jande,
Informationsansvarig, Svensk mat- och miljöinformation
jande@smmi.nu, 073-891 07 27

Frågor till Nicolaas G. Pierson Foundation:
Monique van Dijk Armor,
Internationell evenemangssamordnare och pressansvarig
info@ngpf.nl, +31 20 520 3877

Mer information

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, räknar med att djurhållningen står för 18 procent av mänsklighetens växthusgasutsläpp1. I Sverige står köttet få 20 procent av växthusgaserna, enligt forskare på SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik2. Ett kilo nötkött motsvarar 250 kilometers bilåkande. Forskarnas slutsats är att om vi vill hejda klimatförändringarna, så måste vi äta mindre kött.

Filmen Meat the Truth presenteras av Marianne Thieme, ordförande för nederländska Parti för djuren, ett parti som fokuserar på djurrätts-, djurskydds- och miljöfrågor. Filmen utgör ett komplement till tidigare dokumentärer om klimatförändringarna, som Al Gores En obekväm sanning.

Meat the Truth visar att djurhållningen globalt släpper ut mer växthusgaser än alla bilar, lastbilar, flygplan och fartyg tillsammans. Frågor om djurhållningens konsekvenser för vattentillgång och fördelningen av världens livsmedelsresurser tas också upp i filmen.

I slutet av dokumentären presenteras förslag på praktiska lösningar för att hejda klimatförändringarna. Ett exempel är att om alla människor i USA skulle avstå från kött en dag i veckan, så skulle det innebära en årlig minskning av landets växthusgasutsläpp med motsvarande 46 miljoner flygningar tur och retur mellan New York och Los Angeles.

Mer om filmen:
www.meatthetruth.nl/en/about-the-film

Se Meat the Truth online:
www.youtube.com/watch?v=2uTJsZrX2wI

Om Svensk mat- och miljöinformation:
Svensk mat- och miljöinformation, SMMI, är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelsproduktion. Läs mer på www.smmi.nu.

Om Nicolaas G. Pierson foundation:
Nicolaas G. Pierson Foundation är en stiftelse kopplad till nederländska Parti för djuren (Partij voor de Dieren, PvdD), Europas första djurrättsparti med parlamentarisk representation. Nicolaas G. Pierson Foundation tar fram informationsmaterial och producerar filmer med fokus framför allt på djurhållningens miljökonsekvenser. Läs mer på www.ngpf.nl/en och www.partyfortheanimals.nl.

1. Rapporten finns att läsa på www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM
2. Rapporten finns att läsa på www.sik.se/archive/pdf-filer-katalog/SR793.pdf