Groupon

Med anledning av den senaste tidens kritik mot Groupon

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 07:23 CEST

- Kritiken om brutna avtal och oklara villkor härrör sig framförallt till gamla avtal längre tillbaka i tiden med otydlig kommunikation. Därför har vi gjort många förbättringar för att företag ska känna trygghet i hur våra tjänster fungerar, säger Rickard Strömgren, vd.

Groupon har gjort följande förbättringar:
• idag finns en länk på hemsidan längst ner som heter GrouponWorks med info till företagen
• på måndag lanseras en ny portal med aktuell statistik så att företagen bättre kan hantera och utvärdera sina kampanjer
• kvalitetsavdelning för att säkerställa att maxtaket av antal kunder stämmer
• avdelning för företagen för att förbättra dialogen och förberedelserna
• mer resurser och utbildning till kundtjänst
• förbättrat rutiner och utbildning för säljarna
• verktyg för att räkna ut rörliga kostnader, vinster från merförsäljning och återkommande kunder
• tydliggjort information i fakturering och avtal

- Vi lever i en mycket snabbföränderlig värld och skapade för drygt två år sen i Sverige en ny bransch där det ibland har blivit fel. Men vi ska vara lika snabba på att korrigera våra misstag, så att våra företag känner att vi är den bästa marknadsföringspartnern, säger han.

Fakta: Groupons affärsidé är att genom marknadsföring med bred exponering i nästan 50 länder ge merförsäljning och skapa återkommande kunder för företag som ofta inte har en budget för detta. Företagen behöver bara betala för resultat och genererade kunder. Genom Groupons marknadsföring nås över miljonen prenumeranter och över 100 företagskampanjer skapas per vecka. Konsumenterna upptäcker nya företag till ett lägre pris mellan 50-90 procent. Företagen får nya kunder när de har ledig kapacitet med merförsäljning och återköp. Groupon utformar kampanjer tillsammans med samarbetspartners utifrån rörliga kostnader och önskad exponering.