VASS FORM

MED HELA SVERIGE RUNT HANDLEDEN - Nu även i plexiglas

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 10:55 CET

Ibolya Vass har fått mycket uppmärksamhet för sin smyckeskollektion Memories of Sweden. Den första utgåvan var silverarmband och silverringar men nu har hon utvecklat armband också i plexiglas.

Grundidén med kollektionen var att böja Sverigekartan så att man alltid ska kunna bära med sig sina favoritplatser, antingen runt handleden eller runt fingret. Inspirationen har Ibolya fått från variationerna i den Svenska naturen. Här finns hav och sjöar, öppna fält och mörka skogar. Dessutom har vi fyra helt unika årstider.

Plexiarmbanden finns i fyra olika färger och heter LUFT, HJORTRON, GRANIT och SKOG. All produktion sker i Småland och böjs för hand.

Det fina med armbanden är att man kan gravera in ett område eller en stad och därmed passar de väldigt bra som give aways där företag kan gravera in där just de befinner sig.

Kollektionen finns ny i både silver och plexiglas men Ibolya kan avslöja att ytterligare material är på gång. Visionen är också att applicera formen på andra produkter än smycken.

De ska bäras med stolthet!

ANVÄNDBARHET I FOKUS

Idén till smyckena kom till för flera år sedan då Ibolya var med i en workshop där temat var souvenirer. Hon känner själv att hon gärna vill köpa med sig något då hon är ute och reser men att det oftast blir något som till slut hamnar på en hylla eller i värsta fall i en låda i förrådet. Därmed var problemformuleringen klar: att formge en souvenir som inte uppenbart är en souvenir, är exklusiv och har en hög grad av användbarhet.

2007 startade Ibolya eget företag: Vass Form. Hon började med grafisk design och kreativa workshops. Sedan dess har företaget utvecklats och nu arbetar Ibolya med både grafisk design och produktutveckling där hon förverkligar sina egna idéer och för ut nya produkter på marknaden.
Memories of Sweden är hennes första kollektion.