Columbia Sportswear

Med Ravenous ligger Columbia Sportswear steget före i löparspåren

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 10:26 CEST

Columbia Sportswears Ravenous gör terränglöpning ännu mer behaglig, för både dig och dina fötter. Nya skon Ravenous anpassar sig till den unika foten.

Passform, känsla och komfort är något av det viktigaste för en terränglöpare. Det är något Columbia Sportswear har tagit fasta på med den nya skon Ravenous. Därför har de flyttat hälstödet till utsidan av skon. På insidan, intill foten, har man istället placerat lättviktsmaterialet Techlite.

Techlite är utvecklat för ge överlägsen komfort och stötdämpning i skor för friluftsliv. Det är tåligt, stötabsorberande, lätt att sköta och ett perfekt material i skor som ska ge ett konsekvent skydd och support.

Ravenous anpassar sig till bäraren

Fördelen med det är att Techlite är att det är ett anpassningbart material. När det sitter intill hälen kommer materialet lära sig hälens kontur och anpassa sig till den individuella foten.  Foten får ett bra stöd i dess naturliga läge.

Det betyder att Columbia Sportswear har skapat en sko som låser eller håller fast hälen, vilket i sin tur gör risken för till exempel blåsor betydligt mindre än med vanliga löparskor. Den ger också bra stöd och utrymme för eventuell svullnad hos framfoten vid mycket hög belastning.

Ravenous har utmärkt dämpning för framfoten, något som inte är vanligt hos terrängskor. Den är framtagen specifikt för terränglöpning men har en mycket bra hybridförmåga och fungerar väldigt bra på såväl asfalterade vägar som i miljöer med olika typer av terräng.

Bra fäste på alla underlag

På Ravenous sula finns teknologin Omni-Grip. Det är en avancerad friktionslösning som ger det rätta fästet i alla situationer och miljöer. Den har en dubbel gummiblandning i yttersulan, vilket ger bra grepp på både våta och torra underlag, samt lös och mjuk yta.

Yttersulan är skapt så att den hjälper till att dämpa landningen och främjar ett naturligt kliv framåt. Innersulan är formgjuten efter lästen för att säkerställa en mer exakt passform och stödjer foten i sin naturliga position. Sulan är utformad så att den ger fäste när man springer uppåt och främjar bromsning när man springer nedåt.

Dessutom har sulan fått en antiluktbehandling, Aigon, vilket leder till en minskad ansamling av bakterier. Ovansidan av skon är helt gjord i syntetiska material, det är viktigt då dessa är betydligt lättare, snabbtorkande och enkla att underhålla.

Ravenous belönades 2009 med en utmärkelse för ny innovation och ny design på outdoormässan i Freidrichshafen.

För mer information och bilder vänligen kontakta:

Susanne Johansson, Edelman PR, susanne.johansson@edelman.com, 0763979189

Om Columbia Sportswear

Columbia Sportswear Company grundades 1938 i Portland, Oregon och är världsledande när det gäller design, tillverkning, marknadsföring och distribution av kläder och skor för friluftsbruk. Företaget är en av världens största tillverkare av friluftsutrustning och en ledande säljare av skidkläder i USA, och har utvecklat ett internationellt rykte för kvalitet, prestanda, funktionalitet och värde. Företaget äger ett antal varumärken, bland annat Columbia Sportswear, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail och Pacific Trail. För att läsa mer om Columbia, besök  www.columbia.com.