Chalmers Innovation

Med sikte mot molnen när Witsbits blir nytt bolag på Chalmers Innovation

Pressmeddelande  •  2010-10-21 14:19 CEST

Det unga tillväxtbolaget Witsbits, som utvecklar och erbjuder en mjukvara som gör det möjligt för Internetleverantörer att enkelt sälja datorkraft per sekund, är senaste tillskottet av inkubatorföretag på Chalmers Innovation.

-Vi tror starkt på bolaget och på att de kommer att bidra till den unika miljö som vi har i vår inkubator, säger Olle Stenberg, vd på Chalmers Innovation. Han fortsätter:

-Våra erfarenheter från 100 företagsstarter har gett oss en unik kompetens kring hur man kan skapa  värde genom att transformera extremt tidiga teknikbolag till framgångsrika affärer. En första förutsättning är att träffa rätt i urvalet av idéer. Av tio propåer så väljer vi att arbeta med en och därför tror vi starkt på att Witsbits inom kort kommer att bli en av våra framgångshistorer, avslutar Chalmers Innovations vd Olle Stenberg.

Witsbits levererar mjukvara som mäter användningen av datorkraft på samma sätt som man mäter elektricitet. Det innebär att slutkunden endast betalar för den kapacitet som förbrukas samtidigt som Internetleverantören får tillgång till en ny affärsmodell som ger ökade intäkter.

-Det är viktigt att notera att utvecklingen mot molntjänster drivs av slutanvändarna. Ett exempel på en slutanvändare är en IT-avdelning. De vill ha en debiteringsmodell för serverdrift liknande elbranschens där man bara betalar för de resurser man använt. De vill också få tillgång till serverresurser när behovet uppstår, utan att förboka och utan väntetid. Med vår Go Cloud™-produkt kan Internet- och driftleverantörer möta kundernas nya krav, säger Mikael Lirbank, VD och grundare av Witsbits.

För ytterligare information:

Olle Stenberg, vd Chalmers Innovation. Tfn: 0706-45 72 71
e-mail: olle@chalmersinnovation.com, web: www.chalmersinnovation.com

Mikael Lirbank, vd Witsbits. Tfn: 0708-30 95 88
e-mail: mikael@witsbits.com, web: www.witsbits.com

Mer om Witsbits AB

Witsbits är ett ledande bolag inom mjukvara för automatisering, resursmätning och försäljning av infrastruktur. Go Cloud™ är bolagets produkt för försäljning av infrastruktur som en tjänst i molnet. Den sköter identitetshantering, mätning och debitering. Genom att erbjuda en nyckelfärdig mjukvara till Internetleverantörer kan dessa snabbt komma igång och sälja datorkraft och överföring i molnet till sina kunder och automatiskt debitera helt baserat på slutkundens individuella nyttjande av resurser. Go Cloud™ har allt som behövs för att komma igång, driva och sälja molninfrastruktur. www.witsbits.com

Mer om Chalmers Innovation

Chalmers Innovation har under en tioårsperiod varit med och startat 95 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. www.chalmersinnovation.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom