Föreningen Skogen

Med Skogen i Skolans läromedel når du dina mål

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 09:00 CEST

Välkomna till oss i vår monter 07:66 på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg den 25-28/8. Vi visar och berättar om hur du använder våra läromedel för elever och lärare från förskolan till årskurs 9. På vår färgglada affisch för Allemansrätten ser du enkelt vad som gäller. Allt vårt material kopplar till läroplanerna. Skogen i Skolan har sedan 40 år spridit skoglig kunskap på skolans villkor.

Vi har utvecklat läromedel med fokus på skogens sociala värden och ett hållbart, utomhusbaserat lärande. Skogen i Skolans läromedel handlar om hur vi får en hållbar miljö, energimöjligheter, skogens produkter, skogen och samhället, mat i skogen och klimatfrågor.

Våra läromedel sträcker sig från förskolan till år 9 i grundskolan och är anpassade efter Lgr11 och Lpfö98/10.  Läromedlen hjälper till att se vilka mål och förmågor som tränas och vilka ämnen våra övningar berör.
Vi erbjuder er häften med övningar anpassade för lärare och för elever och skogliga läromedel med lärarhandledningar.
Dessutom har vi tagit fram en affisch och övningshäften till Allemansrätten.

Förutom detta har vi också faktablad och 600 övningar i utomhuspedagogik.

Skogen i Skolan kan även hjälpa skolor med att starta en skolskog och vi ordnar studiebesök hos skogliga företag och organisationer.

Skogen i Skolan bedrivs på skolans villkor sedan 1973 och är ett nationellt och regionalt samarbete mellan Sveriges skogliga intressenter och skolan. Skogen i Skolan använder utomhuspedagogik som metodik och utgår från förskolans och grundskolans läromedel.

SkogsSverige är en webbplats och med skogliga nyheter, fakta och frågelåda. SkogsSverige har fem digitala nyhetsbrev och vi finns också på Facebook och Twitter.

Föreningen Skogen verkar för bättre vård av skogarna sedan 1882.