SmartSell

Med SmartSells säljtjänst tar begagnat plats i finrummen!

Pressmeddelande  •  2012-01-24 09:21 CET

PRESSMEDDELANDE från SmartSell - 24 januari 2012

Med SmartSell tar begagnat plats i finrummen!

Ingen svensk har nog undgått de senaste årens ökning av begagnathandeln på nätet. Begagnatförsäljningen på Blocket satte till exempel återigen nytt omsättningsrekord och motsvarar nu över 7% av Sveriges BNP. Vid sidan av jättarna i begagnatbranschen växer nu andra aktörer som också ser till att fler saker återanvänds.

SmartSell är företaget som ser till att fler saker återanvänds istället för att kanske slängas på soptippen eller glömmas bort i ett förråd. Säljtjänsten av begagnat passar de som inte själva hinner, orkar eller vill hålla på med det tidsödande arbetet det kan innebära att sälja många saker. Oftast är det personer som ska flytta som vill minska sitt flyttlass, eller ofrivilliga arvtagare i ett dödsbo, som vänder sig till SmartSell för att få hjälp genom att låta SmartSell sälja prylarna. ”Vi märker att många tycker att det tar för mycket tid att själva hålla på med begagnatförsäljning, och gott om tid är det få som har”, konstaterar Chris Kulik, marknadschef på SmartSell.

Ett år har nu gått sedan SmartSell lanserade sin säljtjänst av begagnat och intresset för säljtjänsten blev snabbt mycket större än vad företaget hade plats för. ”Vi blev till slut tvungna att stapla möbler på varandra i tre nivåer för att ha plats med allt vi skulle sälja åt andra i vårt trånga butikslager. Men med hjälp av annonserna i vår webbutik kunde vi ändå visa foton av hur soffgruppen eller bokhyllan såg ut egentligen.”, förklarar Niklas Korswall, SmartSells VD. Efter en tids letande blev det klart att gallerian bo:x, som egentligen bara härbärgerar stora etablerade butiker med nya inredningsartiklar, gick med på att  låta SmartSell ha en 1650 kvadratmeter stor butik där. ”Vi tycker att det är spännande med den personliga mixen av både nytt och gammalt här i bo:x”, säger Anna Sjöberg, Bo:x centrumchef.

Inriktningen på gallerian bo:x är design och heminredning, vilket även passar SmartSell eftersom majoriteten av det säljtjänsten förmedlar är möbler och inredningsartiklar. Med en tidigare erfarenhet av en bakluckeloppis som bo:x anordnade i garaget, blev det tydligt att intresset för vintage och second hand var enormt. Detta gjorde det lätt för bo:x att dels välkomna SmartSells utbud av begagnat in i gallerian, dels planera för ny loppmarknad våren 2012.

I SmartSells nya butik ryms förutom heminredning även begagnade sport- och barnartiklar tillsammans med elektronik och maskiner. ”Vi är som ett begagnatvaruhus som säljer såväl rent fysiskt här i Kungens Kurva som via den egna webbutiken på nätet”, förklarar Chris Kulik. ”Allt som vi säljer vidare speglar egentligen typiska svenska hem; många fina saker som inte längre används men som någon annan kan få nytta av!”

SmartSells nya butik i bo:x galleria har redan smygöppnat och en officiell öppningshelg är planerad till 11-12 februari. Utöver begagnatförsäljning kommer SmartSell också ordna events och aktiviteter inom området miljö, heminredning och återanvändning.

FAKTA OM SMARTSELL (januari 2012)

SmartSell i korthet: SmartSell hjälper privatpersoner och företag att sälja deras begagnade saker på befintliga marknadsplatser på Internet. Försäljningen och köp av begagnat utgår från den nya butiken i heminrednings- och designgallerian bo:x i Kungens Kurva utanför Stockholm.

SmartSell grundades i oktober 2010 och säljtjänsten lanserades i februari 2011

Säljtjänstens fem steg:

1. Anmälan av saker som ska säljas görs på SmartSells webbplats: www.smartsell.se/bli-kund
  2. Upphämtning av sakerna sker hos kunden och tas till SmartSells butik i Kungens Kurva. Kunden kan också välja att själva lämna in saker direkt till SmartSells butik.
  3. Försäljning sköts helt av SmartSell (värdering, fotografering, marknadsföring, annonsering, spekulanters förfrågningar, ev packning och distribution/hemleverans, annonsavgifter och betalningstransaktioner samt kundservice). Sakerna annonseras ut på befintliga marknadsplatser på Internet, så som t.ex. Blocket eller Tradera
  4. Köpare har all kontakt med SmartSell och hämtar ut sakerna från SmartSells butik eller får dem hemlevererade
  5. Utbetalning sker till säljaren med avdrag för SmartSells säljarvode

Säljare av begagnade saker: SmartSell hjälper de som inte hinner, vill eller orkar sälja sina begagnade saker på Internet. För dessa personer erbjuder SmartSell ett enkelt sätt att spara tid, tjäna pengar och vara miljövänlig då sakerna återanvänds.

Köpare av begagnade saker:
SmartSell säljer begagnade saker till personer som både vill fynda och göra en klimatsmart gärning. Alla sakerna visas alltid i SmartSells egen webbutik www.smartsell.se/annonser, i den fysiska butiken i bo:x galleria samt utannonseras dessutom ofta på en redan befintlig marknadsplats på Internet.

Antal anställda: 5 personer

Grundare och ägare: De två grundarna Niklas Korswall och Chris Kulik bor på Värmdö respektive i Sollentuna. De vill båda dra sitt strå till stacken för en bättre miljö. Med SmartSell vill de öka återanvändningen av saker och göra en klimatsmart gärning. Tillsammans har de mångårig erfarenhet från e-handel, detaljhandel och marknadskommunikation. Båda två är serieentreprenörer med olika typer av företagande bakom sig.

Läs mer om SmartSell: www.smartsell.se
Facebooksida: www.facebook.com/SmartSell.se
Twitter: http://twitter.com/SmartSell_Sv

SmartSells kontakter:
Chris Kulik,
Marknadschef/grundare SmartSell, tel: 0732-51 43 61, e-post: chris.kulik@smartsell.se
Niklas Korswall, VD/grundare SmartSell, tel: 070-899 1802, e-post: niklas.korswall@smartsell.se

Kontaktuppgifter till butiken: Bo:x galleria plan 2 (www.bo-x.se) , Gamla Södertäljevägen 216,
141 70 Kungens Kurva. Tel: 08-740 45 00

SmartSellhjälper privatpersoner och företag att sälja sina begagnade saker på befintliga marknadsplatser på Internet. Vi vänder oss till de som inte orkar, vill eller själva kan sälja sina begagnade saker. Genom att vi utför det tidsödande säljarbetet sparar vi tid och skapar utrymme åt kunden samtidigt som de både tjänar pengar och värnar om miljön.
Läs mer om SmartSell: www.smartsell.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom