Trosa

Med topplaceringar 6 år i rad har Trosa kommun etablerat ett företagsklimat i Sverigetoppen

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 09:37 CEST

Trosa kommun har etablerat sig i Sverigetoppen i Svenskt Näringslivs rankning av lokalt företagsklimat med topplaceringar 6 år i rad. Under tisdagsförmiddagen offentliggjordes 2014 års ranking – Trosa kommun placerar sig på en 4:e plats nationellt med Sverigebäst på 4 av 10 parametrar.

Den 6:e maj offentliggjorde Svenskt Näringsliv 2014 års rankning. Trosa kommun placerar sig som 4:e bäst av 290 kommuner. Solna behåller sin första plats, Sollentuna plats 2 och Upplands Väsby plats 3.

Daniel Portnoff (M), kommunstyrelsens ordförande, kommenterar resultatet: ”Med topplaceringar 6 år i rad känns det som att vi hittat en långsiktig och robust modell för att jobba med företagsklimat. Extra glädjande med årets resultat är att vi för andra året i rad får det högsta omdömet när företagen själva sätter betyg.”

Trosa kommun har tappat en placering från föregående år. Poängtappet grundar sig bland annat i skattenivå (landstinget Sörmland höjde skatten 2013) samt medias attityder till företagande som försämrats. Inom flera faktorer ligger Trosa kvar på förstaplaceringen, exempelvis attityder och sammanfattande omdöme.

Svenskt Näringslivs rankning om lokalt företagsklimat är den mest heltäckande av företagsrankningar som görs. Rankningen baseras på företagens prestation, företagens åsikter och lokala villkor. Mätningarna har gjorts sedan 1999.

Trosa kommuns förstaplaceringar inom mätningen 2014:

Allmänhetens attityder till företagande

Kommunalpolitikernas attityder till företagande

Kommunala tjänstemännens attityder till företagande

Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen

För mer information:

Daniel Portnoff (M)