Prevent

Medarbetarna på Nordeas support har tagit fram ett användarvänligt IT-system

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 13:25 CEST

Att låta medarbetarna vara med och utforma tekniken är ett effektivt sätt att undvika problem med IT-stress, menar arbetsmiljöföreningen Prevent. Nordea är ett av flera företag som tidigt har insett detta. Medarbetarna som sköter bankens tekniska support har själva varit med och tagit fram ett system som fungerar.
Till Nordeas tekniska support i Göteborg ringer varje år bortåt en halv miljon kunder som har problem med sin banksida på webben. De supportanställda ska då snabbt hitta problemet och hjälpa kunden att lösa det över telefon.

För några år sedan tog två av de anställda själva initiativet att bygga vidare på det befintliga systemet för att göra det effektivare och inte minst lättare att hantera. Det var början till systemet Einstein, som nu har byggts ut i full skala. De supportanställda skriver in vissa sökord i datorn och får med Einsteins hjälp ett eller flera förslag till lösningar på kundens problem.

Medarbetarna förbättrar systemet

Medarbetarna är med och förbättrar verktyget kontinuerligt. De rapporterar in direkt i systemet om något krånglat eller om de själva kommit på förbättringar i servicen.

– Vi sitter i kontorslandskap med teveskärmar som visar hur många kunder som står i kö och hur länge de väntat. Det är en press att se siffrorna öka, särskilt när saker är svåra att lösa. Men med det här systemet så klarar vi att göra jobbet mer effektivt, vi kan lita på svaren och det minskar ju också stressen, säger Christina Larsson, arbetsmiljöombud på Nordeas tekniska support.

2010 fick företaget ett pris av användarorganisationen Users Award för utarbetandet av Einstein. Users Award arbetar med att göra IT-systemen mer användarvänliga på arbetsplatserna.

Webbplats med råd och stöd

Arbetsmiljöföreningen Prevent gör just nu en stor satsning för att sätta fokus på problemet med IT-stress. En del i detta arbete är en särskild webbplats, där arbetsgivare och andra kan få råd och stöd i fråga om hur man kommer till rätta med problemen kring IT-stress.

Krister Skoglund är projektledare för Prevents satsning på IT-stress. Han betonar vikten av att användarna vågar ställa krav på tekniken.

– När medarbetarna är med och utformar IT-verktygen blir det ofta väldigt bra. Då kan tekniken verkligen vara ett stöd och en möjlighet till minskad stress, i stället för tvärtom, säger han.

Läs mer om IT-stress på www.prevent.se

Kontakt

Krister Skoglund, projektledare, 08-402 02 06, 070-102 73 03, krister.skoglund@prevent.se

Andreas Alskog, informatör, 08-402 02 14, andreas.alskog@prevent.se

Prevent är en ideell förening inom arbetsmiljöområdet med Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. Vår uppgift är att tillsammans med huvudmännen förmedla kunskap kring arbetsmiljöfrågor och utveckla metoder som ska fungera som ett stöd för varje arbetsplats i det löpande arbetsmiljöarbetet.