Centerpartiet i Västra Götaland

Medel till fordonsforskning sätter fokus på ASTA i Borås

Pressmeddelande  •  2012-02-23 12:36 CET

- Det är oerhört glädjande att regeringen idag fattar beslut om att höja anslagen till fordonsforskning. Det stärker Västsveriges ställning inom fordonsindustrin och möjliggör också en långsiktig finansiering av ASTA i Hällered i Borås. Det säger Kristina Jonäng (c) ledamot av regionstyrelsen i en kommentar.

Anslaget till det sk FFI-avtalet för fordonsstrategisk forskning och innovation ökar från 415 till 450 miljoner kronor per år.

- Det är oerhört glädjande att satsningarna på denna typ av forskning ökar. Det stärker fordonsindustrin i Västsverige och skapar möjligheter för nya satsningar på exempelvis fordonssäkerhet, där Sverige får möjlighet att utveckla en världsledande ställning. Nu ökar möjligheterna väsentligt att långsiktigt säkra finansieringen av ASTA- anläggningen för fordonssäkerhet i Borås, avslutar Kristina Jonäng.

Kristina Jonäng, oppositionsråd (C) i Västra Götalandsregionen

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom