IBM Svenska AB

Medicinsk nyhet från IBM Research: 3D-karta över kroppen hjälper läkare hitta information

Pressmeddelande  •  2007-09-26 09:59 CEST

En lätthanterad datamodell av människokroppen kan visa läkare allt de behöver veta om en patient. Med hjälp av 3D-modellen plockar man snabbt fram all viktig information ur journaler etc – bara genom att klicka på den kroppsdel där patienten har ont.

Modellen kallas ASME och är en prototyp från IBM. Med den har man skapat ett helt nytt sätt att söka och visa medicinska data. Enkelheten i systemet underlättar arbetet för läkare och ger dem snabbt tillgång till den information som de behöver för att fatta de beslut som krävs.Om en patient söker för ryggbesvär behöver läkaren bara klicka på den tredimensionella ASME-modellens rygg för att omedelbart se all tillgänglig information om patientens tidigare ryggproblem – journalanteckningar, provresultat, bilder från vanlig röntgen och magnetröntgen etc – direkt på bildskärmen.

Precis som med Google Earth kan man med ASME (som står för Anatomic and Symbolic Mapper Engine) klicka sig fram på 3D-kartan över människokroppen och zooma in de delar av kroppen som patienten har problem med och komma åt medicinsk information.

Länk för mer information och bilder från 3D verktyget: http://www.ibm.com/news/se/sv/2007/09/26-asme.html

Om du är intresserad av att tala med någon från IBM Research hjälper jag gärna till.

Carina Ginstmark
PR & Communications, IBM Svenska AB