Svensk Israel-Information

MEDICINSKA NYHETER FRÅN ISRAEL

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 18:58 CEST

MEDICINSKA NYHETER FRÅN ISRAEL

Genterapi av cancer attraherar riskkapital

Biocancell Therapeutics Ltd. i Jerusalem vars lovande preparat mot cancer i urinblåsan  söker nu 10 miljoner dollar på den amerikanska kapitalmarknaden, enligt uppgifter i Globes online. Företaget behöver mer pengar för att genomföra de kliniska prövningarna som erfordras för ett godkännande. Preparatet BC-819 som inte är något cellgift och sägs lämna friska celler opåverkade tros kunna bromsa eller bota cancer i urinblåsan, bukspottkörteln och äggstockarna. Dess upphovsman är Avraham Hochberg som är professor i molekylärbiologi vid Hebreiska universitetet i Jerusalem och som grundat företaget 2004. http://www.biocancell.com

Snabbt test av biopsier från bröstcanceroperationer onödiggör upprepade operationer

Kirurgen vill veta om han lyckats avlägsna all cancervävnad med den del av bröstet som han har avlägsnat (På fackspråk Lumpektomi). Normalt tar en patologisk undersökning 24 timmar. Ett bevis för en lyckad operation är att det runt tumörens ytterskikt finns normal vävnad. Men en ny metod som utvecklats av Dune Medical Devices Ltd. i Caesarea, Israel, kan kirurgen innan operationen avslutats fastställa att ingen cancervävnad kvarlämnats. Med detta undviks en ny operation. Apparaten består av ett mäthuvud som med hjälp av ett högfrekvent magnetfält mäter om det finns ett skikt av normal vävnad runt den avlägsnade tumören samt en kontrollenhet med dator och indikator. Metoden undergår nu kliniska test i USA med 660 patienter. Företaget har säkerställt större investeringar för att kunna föra ut apparaten på marknaden.

Globes online 27 maj 2010 samt www.dunemedical.com

Upptäckten av en mikroalg lovar bot mot hög kolesterolhalt i blodet.

Forskare vid Ben Gurion-universitetet i Beersheva har upptäckt en ny form av en alg som växer i sötvatten och som anrikar stora mängder omättade fettsyror av typen dihomo-i³-linolensyra, förkortat till DGLA. Denna substans antas kunna förebygga hjärtproblem. Detta är den enda kända växtkällan för denna substans och kan odlas fram i stora mängder. Israel21c 2 juni 2010.

Revolutionerande metod för lungdiagnostik nu godkänd av FDA
Vibration Response Imaging (VRI) kallas en ny metod utan röntgenstrålning för att undersöka lungorna och deras funktion. På patienten hakas en lätt ställning med 42 trycksensorer som ligger an mot ryggen. Tryckvariationerna vid andning analyseras av en datorskärm som på en skärm visar lungornas funktion.
VRI har utvecklats i Israel. Det rör sig om en helt ny medicinsk teknologi säger uppfinnaren, barnläkaren dr Igal Kushnir. Hans företag DeepBreeze ligger i Or Akiva där 50 personer tagit fram apparaten och det patenterade dataprogrammet och nu tillverkar apparaten. Metoden har nu godkänts av den amerikanska tillståndsmyndigheten FDA. DeepBreeze marknadsför VRI systemen genom GE Healthcare till intensivvårdsavdelningar.

Pillerkamera kan nu styras magnetiskt i matstrupen och magsäcken

TV-kameran som inte är större än ett vitaminpiller och som innehåller blixtljus, videokamera, radiosändare och batteri har alltmer förfinats av tillverkaren, Given Imaging i Yokneam i Israel. Den används rutinmässigt vid många svenska sjukhus för undersökning av tunntarmen. Vid användning av den modell som utvecklats för undersökning av matstrupen och magsäcken fann man att det vore en fördel att få stillbilder av misstänkta skador. Genom att förse kapseln med en bit magnetiskt material som av läkaren kan styras med en yttre magnet, kan pillerkameran zoomas in på önskat ställe. Metoden har publicerats i aprilnumret av tidskriften Gastrointestinal Endoscopy av dr Paul Swain och medarbetare vid Imperial College i London. Den är helt smärtfri för patienten och kan komma att ersätta det endoskopiska instrument som annars måste sväljas.

Referens: In Vivo Studies of the Potential and Limitations of Remote Control of Functional Wireless Capsule Endoscopes With Rare Earth Magnetic Inclusions in an Extra-Corporeal Magnetic Field.
Gastrointestinal Endoscopy, Volume 71, Issue 5, April 2010, Page AB123
Paul Swain, Charles A. Mosse, Frank Volke, Jeremy Gerber and Jutta Keller

Kan jag se igen om tre år?

När jag tittar på nätet med mitt högra öga under www.nano-retina.com återfår jag hoppet. Mitt vänstra öga är nämligen helt utslaget, troligtvis på grund av grön starr. Israeliska företaget Nano Retina berättar där om sina planer på en konstgjord näthinna, som kan opereras in i ögat under lokalbedövning på endast 30 minuter. Endast ett enkelt snitt behövs. Efter en veckas läkning kan den nya elektroniska näthinnan börja fungera. Den ska få erforderlig ström trådlöst genom en infraröd laser och ett batteri som sitter i ett par glasögon man måste bära. Det ska då gå att se i gråskala. Färg är ännu avlägset. Nano Retina siktar på en upplösning på 36 gånger 36 bildpunkter i de första prototyperna och därefter 72 gånger 72 bildpunkter vilket ger relativt tydliga bilder. Ögats pupill skulle fungera normalt, sägs det, likaså vidvinkelseendet. Behovet av en sådan articifiell näthinna är överväldigande stort med tanke på oss alla äldre som drabbas av makuladegeration, katarakter, glaukom, diabetesrelaterad retinopati eller andra ögonsjukdomar. Givetvis är inte Nano Retina ensamma i denna kapplöpning på denna jättemarknad, men de tekniska jämförelser som publicerats talar till förmån för deras metod. Jag återkommer när jag vet mer.

Franz T.Cohn

från Svenska Magen David Adoms tidskrift Livräddaren nr 3/2010

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.