FORES

Mediebilden: Göteborg kraftigt underrepresenterat

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 15:37 CEST

Av landets tio största kommuner har Stockholm överlägset högst mediekvot, med 1,37 medieklipp per invånare det senaste året. Göteborg har lägst mediekvot, med 0,52. Det är alltså mer än dubbelt så vanligt per invånare att Stockholm omnämns i media som att Göteborg omnämns. För att bidra till en mindre skev Sverigebild, etableras nu Fores Väst.

– Stockholms överrepresentation i media pekar på vikten av att bättre fånga upp vad som sker i landet. Ingen annan av landets största kommuner är i närheten av en sådan medienärvaro, räknat per invånare, och Göteborg ligger absolut lägst. Därför känns vår etablering av Fores Väst helt riktig, säger Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores. Den 8 maj invigs Fores Väst, i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan.

KommunAntal invånare
(31 dec 2013)
Antal medieklipp senaste 365 dagarna
(Mediearkivet Retriever, alla svenska
källor, t.o.m. 140424)
Kvot
Stockholm897 7001 227 6971,37
Göteborg533 271276 9080,52
Malmö312 994264 3480,84
Uppsala205 199134 0580,65
Linköping150 20282 9980,55
Västerås142 13184 7070,60
Örebro140 599103 6100,74
Norrköping133 74973 0350,55
Helsingborg132 989120 2530,90
Jönköping130 79876 6040,59

Fores vill bidra till vidgade perspektiv bl.a. genom att i med Studieförbundet Vuxenskolan anordna Arenasamtal från Malmö i syd till Kiruna i norr, med diskussioner om alltifrån migrationsfrågor till hur fordonsflottan ska bli fossilbränsleoberoende. För att få bättre lokal närvaro invigs också Fores Väst, med långsiktig, direkt närvaro på plats i Västsverige. Syftet är att kanalisera influenser till rikspolitiken, bättre föra ut forskningsresultat till västkustens aktörer och i ökad utsträckning medverka i den regionala debatten. Det kommer att ske inom Fores fokusområden migrationspolitik, klimatpåverkan och fordonsomställning, entreprenörskap och det digitala samhället.

- Vi vet värdet av lokal närvaro och är mycket glada att vara med att starta Fores Väst. Hoppas att fler av de Stockholmsbaserade tankesmedjorna inspireras att komma ut i landet! Det säger Anna Sunesson, ordförande för Studieförbundet Vuxenskolan Västra Götaland.

Invigningen sker den 8 maj på ett seminarium i Göteborg med bland annat EU-kommissionären Cecilia Wikström.

För ytterligare information:

Mattias Goldmann, vd, tankesmedjan Fores, 070-309 00 45, mattias.goldmann@fores.se

Anna Sunesson, ordförande, Studieförbundet Vuxenskolan Västra Götaland, anna.sunesson@sv.se, 076-814 83 73

Se även www.fores.se.