Viva Media

Mediebyrå avbryter samarbete med Hitta.se

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 12:50 CEST

Uppsalabaserade Mediaview har under en längre tid fört diskussioner med Hitta.se gällande söktjänstens bristande sökordsstatistik. Hitta.se är ett starkt varumärke men ligger trots detta långt efter marknaden på att kunna redovisa tillfredsställande statistik. Mediaview väljer därför att tills vidare pausa samarbetet med Hitta.se och parterna har kommit överens om att återuppta samtal när Hittas nya statistikverktyg är implementerat.

- Det är tråkigt att vi ska behöva hamna i detta läge men vi företräder först och främst våra kunder och vi måste se till deras intressen, säger Mediaviews VD Magnus Hasselteg. Vi företräder ca 1000 kunder över hela landet och det är svårt för oss att rekommendera en tjänst som inte kan redovisa tillfredsställande statistik på en marknad som för övrigt är fullt transparent.

Mediaview lägger årligen över 10 miljoner i medieköp på Hitta.se för sina kunder. Dessa investeringar kommer nu troligen till stor del hamna i andra mediekanaler, främst andra söknära tjänster, displayannonsering och TV som redovisar transparenta siffror.

- Detta innebär naturligtvis inte att alla investeringar försvinner ifrån Hitta.se men vi måste kunna motivera och kvalitetssäkra våra kunders medieköp, säger Arash Gilan, produktionschef på Mediaview. Detta är vårt primära uppdrag och när vi inte kan göra det måste vi se över andra kanaler som vi faktiskt kan stå för. Just nu förstärker vi flera av våra befintliga samarbeten i snabb takt, bland annat Blocket, Eniro, Webtraffic och TV4 som öppet redovisar all statistik.

För mer information besök www.marknadsmedia.se/pressbilder

Mediaview  är en ung mediebyrå med mångårig erfarenhet av främst sökmedier. Vi startade i 2008 och har snabbt blivit en av Sveriges största mediebyråer.Vår främsta uppgift är att som oberoende aktör effektivisera och hantera våra kunders investeringar inom digitala medier och sökmedier. Mediaview har idag ca 30 anställda och omsätter ca 35 miljoner. Huvudkontoret ligger i Uppsala med lokalkontor i Göteborg.

MediaView är en del av Marknadsmedia-koncernen, som är representerad på 6 orter i hela Skandinavien och har ca 90 anställda med en omsättning på närmare 100 miljoner.