Mediq Sverige

Mediq förvärvar svenska Healthcare Divisionen av Oriola-KD och blir störst i Norden

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 10:09 CEST

Nu blir Oriola-KD Healthcare AB en del av den internationella sjukvårdsaktören Mediq och byter namn till Mediq Sverige AB. Med detta får Mediq bästa möjliga förutsättningar att utvecklas och växa till att bli en ledande sjukvårdsdistributör på den Nordiska marknaden.

– Gemensamma erfarenheter, ökade finansiella resurser och samlat fokus gör oss till en intressant aktör på en marknad i stor förändring. Nu kan vi fullt ut genomföra vår vision och skapa ännu bättre och effektivare hälso- och sjukvårdslösningar för befintliga och nya kunder, säger Ove Käll.

Mediq blir med samgåendet Nordeuropas största distributör av sjukvårdsprodukter, med verksamhet i 14 länder i Europa och USA. Till sjukhus och andra vårdinrättningar, apotek och direkt hem erbjuder Mediq distributions- och servicetjänster från leverantör till patient. Att se till att nya behandlingsmetoder och ny medicinteknik finns där de behövs, när de behövs, hela vägen hem till patienterna.

– Ett logiskt steg i vår internationella expansion. Oriola KD Healthcare är ett perfekt tillskott till våra existerande affärer inom hemdistribution och institutionell verksamhet. Tillsammans ska vi skapa ett starkt team i de nordiska och baltiska länderna, säger  Marc van Gelder, CEO Mediq.

Med kundens bästa för ögonen vill Mediq forma ett perfekt sortiment, skapa de mest effektiva lösningarna och eliminera allt som inte ger ett mervärde.

– Vi satsar vidare på att växa och erbjuda våra kunder ett brett urval av kvalitetsprodukter och försörjningstjänster inom den svenska hälso- och sjukvården. Vår nya laguppställning gör oss ännu attraktivare för såväl kunder och leverantörer som medarbetare.  Ett perfekt team helt enkelt, säger Ove Käll.

För ytterligare information kontakta: Ove Käll, vd Mediq Sverige.

Telefon: +46 31 88 70 74 e-post: ove.kall@mediqsverige.se Se även www.mediqsverige.se

Mediq är en internationell distributör av läkemedel, sjukvårdsprodukter och därtill närliggande tjänster. Mediq distribuerar via tre kanaler: hemdistribution (Mediq Direct), vårdinstitutioner (Mediq Institutional) och apotek (Mediq Apotek). Mediq grundades 1889 och finns idag i 14 länder: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Holland, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Schweiz, Sverige, Tyskland, Ungern samt USA. Bolaget har ca 8200 anställda och huvudkontor i holländska Utrecht. Mediq är listat på Euronext Amsterdam. För ytterligare information se www.mediq.com.