Medius

Medius köper Ascendo

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2013 10:30 CEST

Medius AB har förvärvat konkursboet efter Ascendo System AB. Det är en inkråmsaffär där Medius köper produkter, kompetens och kundbas.

”Ascendo var i grunden ett välskött företag med mer än 500 väldigt nöjda kunder. De har en bra produkt och vi ser en stor möjlighet att utveckla affären vidare och erbjuda Ascendos kunder och partners en trygg framtid, säger Mikael Lindblom CEO på Medius. Köpet ligger i linje på vår expansionsstrategi och stärker vår position ytterligare på den svenska marknaden. Samtidigt kompletterar vi vår produktportfölj med en tjänstelösning för mindre företag genom Ascendos cloud-lösning Attestera.nu, fortsätter Mikael.”

Verksamheten kommer att drivas från Ascendos kontor i Östersund där produkter och kundrelationer kommer att supporteras, underhållas och utvecklas vidare.

”Jag har levt länge med Ascendo och det känns jättebra att vi nått denna lösning att Medius tar över verksamheten och produkterna. Medius är en seriös och framåtsträvande aktör med stort kundfokus. Jag är övertygad om att detta blir en mycket bra lösning och att Medius med sin storlek, attityd och kunskap kan addera ytterligare värde för Ascendos kunder, säger Lars Gimbring medgrundare av Ascendo.”

”Deras synsätt samt deras fokus på kunskap och elektronisk fakturahantering matchar Medius och vi ser stora möjligheter att addera ytterligare värde till kunderna. Samtidigt befäster affären vår ledande position på marknaden för elektronisk fakturahantering, avslutar Mikael.

För ytterligare info kontakta:

Mikael Lindblom, CEO Medius, mikael.lindblom@medius-group.com, 0733-507459
Pontus Björnsson, EVP Medius, pontus.bjornsson@medius-group.com, 0701-814204
Fredrik André, Marketing Director Medius, fredrik.andre@medius-group.com, 0709-239381

Medius AB är ett svenskt mjukvaruföretag med 220 anställda och drygt 200 MSEK i omsättning. Medius är ledande inom verksamhetsstöd som förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser. Företaget utvecklar och levererar produkten Mediusflow som är en ledande lösning för elektronisk fakturahantering och inköp, samt implementerar Microsofts affärssystem Dynamics AX och Dynamics NAV. Medius har 800 kunder globalt och har utsetts till ett av Sveriges snabbast växande IT-bolag. Kontor finns i Stockholm, Linköping (HK), Göteborg, Eskilstuna, Malmö, Norge, Danmark, Polen, Holland, Frankrike, USA, Malaysia och Australien. Läs mer på www.medius.se.