Transportföretagen

Medlarbud accepterat - äntligen tecknas kollektivavtal

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2016 16:00 CET

Kollektivavtal kan äntligen tecknas för kabinanställda hos GEC efter långdragna förhandlingar. På tisdagseftermiddagen accepterade både arbetsgivare och fack medlarnas tredje bud som bland annat omfattar höjda löner och möjligheter till flexibel schemaläggning.

Äntligen kan kollektivavtal för kabinanställda hos GEC tecknas efter långdragna förhandlingar och tre medlarbud. Arbetsgivarna – som också accepterade de två föregående medlarbuden – är nu glada över att ett kollektivavtal äntligen kan tecknas.

- Vi är glada över att slutligen kunna teckna kollektivavtal för kabinanställda hos GEC. Det har varit vår önskan sedan förhandlingarna inleddes i höstas, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd Svenska Flygbranschen.

Det nya avtalet omfattar bland annat höjda löner och arbetstidsregler som ger företaget möjlighet till effektiv schemaläggning men också planeringsmöjligheter för kabinpersonalen. Lönerna ligger i linje med vad som är brukligt i branschen. Däremot är Svenska Flygbranschen förvånad över Unionens agerande.

- Vi är besvikna på Unionens agerande. De har svartmålat företaget och de förhandlingar vi har fört. Vi hade kunnat förhandla oss fram till en lösning utan oseriösa påståenden, strejk och drabbade resenärer, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd Svenska Flygbranschen.

För mer information kontakta Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tf vd för Svenska Flygbranschen: 0730-447108 eller elisabeth.holming-schiller@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

transportforetagen.se/sfb