Medstop

Medstop först ut efter avregleringen – tar över 62 apotek och 1000 medarbetare

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 16:09 CET

Apotekskedjan Medstop blir först ut av de nya aktörerna på apoteksmarknaden i Sverige.
Redan söndag den 17 januari tar Medstop över driften av 21 apotek i och kring Stockholm för att därefter ta över i Göteborg med omnejd måndag den 18 januari och Malmö med omnejd söndag den 24 januari.
– Vi är stolta över att vara pionjärer på en ny och utvecklad apoteksmarknad i Sverige, säger Medstops VD Fredrik Söderberg som i likhet med flera i företagets ledning har en bakgrund inom Apoteket AB.

I början av november blev det klart att Medstop fick förvärva tre av de kluster som såldes i samband med omregleringen. Sedan dess har företagsledningen arbetat intensivt med att förbereda övertagandet av apoteken.

– Först ska vi se till att ägarskiftet genomförs på ett tryggt sätt för både kunder och anställda. Därefter är målet att utveckla en modern apotekskedja som ska bli kundens självklara val. Även om det inte blir någon dramatisk förändring så är det många detaljer som ska hanteras, förklarar Fredrik Söderberg.

Medstops apotek fördelar sig jämt över de tre tillväxtregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med cirka 20 apotek i respektive region. Av dessa är 16 så kallade ”enortsapotek”, och en tredjedel ligger på mindre orter med färre än 25 000 invånare.

Hur kommer det då att märkas när en ny ägare tar över? Det handlar inte om några omvälvande förändringar. Den 17 januari kommer kunderna att mötas av en ny skylt, delvis nya produkter, bra erbjudanden och framförallt ett utomordentligt kundbemötande.

– Det viktigaste av allt är oförändrat, nämligen personalen. Det blir samma kunniga medarbetare som möter kunderna med professionella råd om läkemedel och en hjälpsam attityd som apotekskunden känner igen, säger Fredrik Söderberg. Kundbemötande och patientsäkerhet står högst på vår agenda.

Sortimentet på Medstops apotek ska vara noga utvalt, kvalitetssäkrat och kundanpassat. På sikt kommer sortimentet att breddas med fler prisvärda produkter och nya varumärken av hög kvalitet.
Medstop präglas av en stark entreprenörsanda i kombination med gedigen erfarenhet av apoteksbranschen och detaljhandeln. I företagets ledning och styrelse finns i dag flera personer som tidigare haft ledande befattningar inom Apoteket AB samt inom andra delar av detaljhandeln. På de 62 apoteken arbetar cirka 1000 medarbetare som besitter stor kompetens och lång erfarenhet.

För mer information kontakta:
Fredrik Söderberg, VD
070-181 70 68, fredrik.soderberg@medstop.se
Se även vår hemsida: www.medstop.se

Medstop AB är en ny apotekskedja där gedigen erfarenhet av den svenska apoteksbranschen går hand i hand med nytänkande och kundfokus. Med start 17 januari 2010 tar Medstop successivt över 62 apotek i de tre tillväxtregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Flera nyckelpersoner i Medstops ledning och styrelse har tidigare haft ledande befattningar inom Apoteket AB. Segulah IV L.P. är majoritetsägare i Medstop. Ledning, grundare och externa styrelseledamöter äger upp till 10 %.