Destination Uddevalla

Meet the Swedes – en ny svensk turistupplevelse

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 09:36 CET

Destination Uddevalla lanserar nu Meet The Swedes - ett helt nytt upplevelsekoncept från den svenska västkusten. Nu får våra utländska gäster möjlighet att bo hemma hos privatpersoner och på små pensionat, samtidigt som man får möjlighet att umgås genom att göra trevliga aktiviteter tillsammans. På den alldeles nya hemsidan www.meettheswedes.com presenteras idén och deltagarna.

-Aldrig förr har det funnits en sådan här chans att komma oss svenskar inpå livet, berättar Anneli van Roijen, projektledare för Meet the Swedes. Det kan bli ett fantastiskt möte där man lär sig mycket av varandra. Visst upplevs vi som lite exotiska här uppe i norra Europa och många vill gärna veta mer om oss. Vad kan då vara bättre än att få en sådan här fin kontakt? fortsätter Anneli.

Våra värdar har ett härligt engagemang och vill gärna visa och berätta om sin del av Sverige. De erbjuder många trevliga aktiviteter, t ex brödbakning, göra äggost (som är en Bohuslänsk specialitet), grillkväll, båttur i skärgården, sightseeing, golf, vandring med picknick, jordgubbsplockning, allsångskväll, kanotpaddling, fiske och mycket mer.

Turisterna kan bo i stuga, lägenhet, rum eller varför inte på en alldeles egen ö, dit husvärden kör gästerna i båt? Våra medlemmar är dessutom mycket språkkunniga och många talar förutom svenska och engelska även tyska, franska, italienska, holländska, spanska, portugisiska och italienska.

Hemsidan www.meettheswedes.com är startskottet och antalet medlemmar kommer att utökas hela tiden. Medlemmarna finns i Södra Bohuslän, från Uddevalla till Öckerö.Destination Uddevalla är övertygad om att konceptet kommer att uppskattas av många utländska gäster och några utländska familjer har redan hunnit bokat in sig för sommaren.

/Meet the Swedes är ett EU Leader Projekt där följande kommuner ingår; Uddevalla, Stenungsund, Orust, Tjörn och Kungälv. Mer information, kontakta projektledare Anneli van Roijen, Destination Uddevalla, www.destinationuddevalla.com, e-mail: avr@destinationuddevalla.com, mob. 0733-229175

För mer information kontakta:

Annelie Nithander

Destination Uddevalla