Senti AB

Megaformat bryter ny mark i Sollentuna Centrum

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 10:08 CET

Kommunikationsbyrån Senti AB har gett termen storformat en helt ny betydelse när de för uppdragsgivaren Sollentuna Centrums räkning anordnat en av de största utomhusprojektionerna hittills i huvudstaden. På en 740 kvadratmeter stor filmduk som täcker större delen av kommunhuset i Sollentuna Centrum projiceras fr.o.m. den 11 december den animerade julfilmen ”I Tomtens Tid”.

När Senti AB i oktober fick OK på att projektleda ett uppdrag som skulle komma att bli en av de största julupplevelserna som Stockholm någonsin skådat, var det några som tvekade till om byrån verkligen skulle hinna med att genomdriva hela projektet på knappa 2,5 månader. Inom ramen för projektet skulle en bärande idé och ett synopsis kreeras, en animerad film produceras, en kompositör och ljudproducent skulle anlitas för att komponera musik och ljud och slutligen skulle allt anpassas för en mycket avancerad projektionsteknik för högupplöst filmvisning i jätteformat utomhus.

Produktionen har omgivits av mycket höga förväntningar från uppdragsgivaren Sollentuna Centrum, som bygger sitt varumärke och sitt köpcentrum med upplevelser som en naturlig del av kommunikationsstrategin. Köpcentrumets ambitioner sammanfaller också med hur Sollentuna kommun vill utveckla och profilera staden gentemot invånarna. Kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna Torbjörn Rosdahl har följt utvecklingen av nya Sollentuna Centrum och är välkomnar satsningen:

–      Det känns väldigt bra att företag vill investera i kommunen och vi är mycket stolta över den satsning som Steen & Ström gjort med sitt nya köpcentrum, säger Torbjörn. Att dessutom satsa på en sådan här fascinerande och unik utomhusföreställning som verkligen sätter Sollentuna på kartan känns spännande och nytänkande, fortsätter Torbjörn Rosdahl.

Resultatet av det intensiva arbetet blev den sju minuter långa animerade filmen ”I Tomtens Tid”. Den är framtagen av produktionsbolaget Eyebrite och producent & designer Jan Brånå som ansvarade för filminnehåll, produktion samt koordinering av avancerad 3D-animering.

Kompositören och ljudproducenten Peter Wiberg ansvarade för musik och ljud som är producerat för 4-kanals surround-upplevelse. Ljudanläggningen riggades kring åskådarplatsen belägen på Turebergs Torg, mitt emellan Sollentuna Centrum och Sollentuna kommunhus, vilket var komplicerat inte minst med tanke på pendeltåg som emellanåt dundrar förbi åskådarplatsen.

En stor utmaning låg i att anpassa animering och produktion för den avancerade display- och redigeringstekniken Watch Out, som bl.a. gör det möjligt för fyra enormt kraftfulla projektorer att sammanfogas till en enda sömlös 50 meter bred bildyta. Dessutom spelar Watch Out upp det 4-kanaliga sourround-ljudet samt den tidkod som styr showens ljusspel. Filmen projiceras på en 740 kvadratmeter stor filmduk, vilket motsvarar storleken på duken i Naturhistoriska Riksmuseets filmsalong Cosmonova och mer än 17 gånger större än den digitala reklamtavlan på Stureplan i Stockholm.

-        Det här är ett annorlunda centrum och Nordens enda designcentrum. Därför känns det extra viktigt för oss att ta nya och ovanliga grepp, berättar Christina Blomberg, Marketing Manager på Sollentuna Centrum. Vi vill att vår kommunikation ska stimulera alla sinnen och denna satsning ligger precis i denna linje.

I fredags den 11 december var det äntligen premiär för filmen ute i Sollentuna Centrum (se bifogade bilder). Sentis projektledare Henric Roldin är mycket nöjd med resultatet:

-        Trots att jag haft förmånen att vara med i alla led från första stund förblir jag fascinerad av vad som går att göra idag, säger Henric. Det faktum att tekniken blivit så avancerad och kraftfull gör att endast fantasin sätter gränser för det kreativa arbetet, och tillsammans med teamet på Eyebrite har vi inte känt av några avgörande gränser alls.

Uppdragsgivare Sollentuna Centrum (Steen & Ström)

Marketing Manager: Christina Blomberg

Centre Manager: Carl Isaksson

Kommunikationsbyrå Senti AB