Megger Sweden AB

Megger förvärvar POWER DIAGNOSTIX

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2019 13:37 CEST

Megger förvärvar POWER DIAGNOSTIX

Megger köper ytterligare ett företag: Power Diagnostix of Aachen, Tyskland, bolaget är framstående inom utveckling och tillverkning av utrustning för högspänningsdiagnostisk och erbjuder även diagnostiska tjänster för högspänningsinstallationer.

"I ett led att utveckla vår tillväxtstrategi, är uppköpet en viktig utveckling för Megger och för båda företagens kunder, säger Jim Fairbairn, koncernchef för Megger. "Vi har nu tillgång till några av de mest innovativa och effektiva teknologierna inom sektorn mellan- och högspänningsdiagnostik, vilket gör det möjligt för oss att erbjuda ett omfattande sortiment av diagnostiska lösningar.

Uppköpet förbättrar kraftigt Meggers kapacitet, särskilt inom området för partiell urladdning (PD), där Megger nu kan erbjuda diagnostiska lösningar för hög- och mellanspänningsanläggningar.

"Vi ser uppköpet av vår verksamhet som en mycket positiv händelse", säger dr Detlev Gross. "Det garanterar en långsiktig kontinuitet för verksamheten och ger tillgång till Meggers designkoncept vilket kan utnyttjas inom vårt redan mycket framgångsrika produktsortiment, medan det omfattande försäljningsnätet inom Megger kommer att säkerställa att vår diagnostiska utrustning, våra provtjänster och online-övervakningskompetens blir alltmer tillgänglig runt om i världen ".

Dr Detlev Gross, grundare och tidigare ägare av Power Diagnostix, kommer att förbli VD för verksamheten, vilket garanterar kontinuitet och vägledning.

Megger utvecklar och tillverkar bärbar elektrisk testutrustning. Meggers produkter hjälper dig vid installation, förbättrar effektiviteten, minskar kostnaderna och förlänger livslängden avseende dina eller dina kunders elanläggningar.