Megger Sweden AB

Meggers nya SMRT1 – den SMaRTa lösningen för en-fas reläprovning

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2013 08:16 CET

SMRT1 är den minsta och lättaste reläprovningsutrusning som någonsin
presenterats till världsmarknaden. Den väger bara 4 kg!

SMRT Power Box är konstruerad/utvecklad för att testa skyddsreläer med 1 A och 5 A strömkretsar. Det kombinerar hög utström med hög precision. Instrumentet har en strömutgång samt en omkopplingsbar utgång som kan konfigureras för antingen spänning eller ström. Detta gör det t.ex.
möjligt att testa enfas differentialskydd. Då man kan generera övertoner kan man också prova övertonsblockering på transformatordiffskydd.

SMRT1 har den höga effekt som behövs både i spännings- och strömgeneratorer för tungdrivna laster, som exempelvis vid prov av elektromekaniska reläskydd. Den unika Constant Power Output av strömförstärkaren har en compliance-spänning på 50 V rms vid 4 A (200 VA rms), och håller 200 VA uteffekt upp till 30 Ampere. Den ger upp till 30 Amps kontinuerligt, och kortvarigt upp till 75 Ampere för att prova momentanfunktion.

För att förenkla paneltestning samt provning av elektromekaniska skyddsrelän med höga effektbehov, är också den höga kontinuerliga effekten tillgänglig från den nya spänningsförstärkaren PowerV ä. Från 30 V till 150 V, levererar förstärkaren konstant 150 VA, vilket ger användaren hög effekt redan vid låga spänningsnivåer.

Meggers nya SMRT1 skyddsreläprovningsset kan styras manuellt med Smart Touch View InterfaceTM (STVI), ett suveränt enkelt användargränssnitt för att prova de mest komplexa reläskydd. STVI, med sin stora högupplösta touchskärm kan användaren genomföra manuell och dynamiska prover snabbt och enkelt och har inbyggda förinställda testrutiner för de vanligaste skyddstyperna.

För helt automatiserad provning levereras SMRT som standard med AVTS, Meggers advancerade visuella testmjukvarupaket för MPRT och SMRT-utrustningarna.

För mer information, kontakta gärna Megger Sweden AB.

I över 100 år har Megger varit en ledande leverantör av test- och mätutrustning för elkraftsbranschen, elinstallation och teleindustrin.
Varumärket registrerades 1903 och vi har sedan dess varit pionjärer i branchen. Även om vi är mest kända för vårt utbud av isolationsprovare erbjuder vi på Megger mycket mer med vårt breda utbud av test- och mätinstrument inom flera olika tillämpningsområden. Med utveckling, konstruktion och tillverkning i USA, Storbritannien och Sverige, i kombination med försäljning och teknisk support i de flesta länder har Megger unika förutsättningar att möta behoven hos sina kunder över hela världen.