Mekom

Mekankomponenter är ett av Sveriges Superföretag

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2016 16:14 CEST

När Veckans Affärer och Bisnode presenterade Sveriges Superföretag 2016 fanns Huskvarnabaserade Mekankomponenter AB med på listan för andra året i rad.

För att kvala in på listan krävs att bolaget fyra år i rad klarar högt ställda krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital. Endast en tiondels promille av alla svenska företag lever upp till kraven.

– Det är tack vare det dagliga arbetet och extra engagemanget som vi har fått tillväxt med bra resultat. Det är alla i företagets förtjänst. Att få utmärkelsen Superföretag gör oss nog alla lite extra stolta och glada, säger Elisabeth Du Rietz, VD Mekankomponenter AB.

Bolaget består av två affärsområden; MEKOM som är verksamma på industrisidan och AET - Avancerad Entréteknik som arbetar med installation och service av dörrautomatik.

Karaktäristiskt för Superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna. I genomsnitt har superföretagen mer än fördubblat sin omsättning de senaste fyra åren och tredubblat antalet anställda.

– Att för andra året i rad få denna utmärkelse är verkligen ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. Jag har varit med sedan flytten från Stockholm till Huskvarna 2008, med 2 anställda till dagens 12, och vet vilket arbete som ligger bakom, säger Bengt Hörstrand, affärsområdesansvarig på företaget.

Företagen som kvalar in på listan är inte sällan doldisar som står för en stor andel av tillväxten, utvecklingen och de nya jobben i Sverige enligt Bisnodes analytiker.

8-11 november kan man besöka MEKOM på Elmia Subcontractor, i monter A03:36.

För frågor och mer information kontakta gärna Elisabeth Du Rietz, 036-38 78 62 eller Bengt Hörstrand, 036-38 78 67.

Mekankomponenter AB är ett svenskt familjeägt bolag med säte i Huskvarna. Verksamheten startades på 80-talet i Stockholm av Sten Bremer som var försäljare av glidlager i Sverige och agenturföretaget började i hans lägenhet. Idag består Mekankomponenter av två affärsområden, MEKOM och AET.

MEKOM är verksamma på industrisidan och hjälper maskinkonstruktörer, produktionstekniker, underhållsingenjörer och inköpare, i enmansbolag till stora koncerner, att hitta rätta lösningar och produkter. www.mekom.se

AET står för Avancerad Entréteknik och säljer, installerar och projekterar dörrautomatik till alla typer av entréer i offentliga byggnader, skolor, hotell, affärscenter och privata boenden. Tack vare ett duktigt team inom service och support samt kompetenta återförsäljare växer verksamheten stadigt. www.aet.se