AET - Avancerad Entréteknik

Mekankomponenter är ett av Sveriges Superföretag

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 11:15 CEST

När Veckans Affärer och Bisnode presenterade Sveriges Superföretag 2016 fanns Huskvarnabaserade Mekankomponenter AB med på listan för andra året i rad.

För att kvala in på listan krävs att bolaget fyra år i rad klarar högt ställda krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital. Endast en tiondels promille av alla svenska företag lever upp till kraven.

– Det är tack vare det dagliga arbetet och extra engagemanget som vi har fått tillväxt med bra resultat. Det är alla i företagets förtjänst. Att få utmärkelsen Superföretag gör oss nog alla lite extra stolta och glada, säger Elisabeth Du Rietz, VD Mekankomponenter AB.

Företaget består sedan ett par år tillbaka av två affärsområden; AET som installerar och projekterar dörrautomatik till alla typer av entréer i såväl offentliga som privata byggnader, samt MEKOM som är verksamma på industrisidan.

Karaktäristiskt för Superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna. I genomsnitt har superföretagen mer än fördubblat sin omsättning de senaste fyra åren och tredubblat antalet anställda.

Företagen som kvalar in på listan är inte sällan doldisar som står för en stor andel av tillväxten, utvecklingen och de nya jobben i Sverige enligt Bisnodes analytiker.

– Någon sa en gång att han skulle äta upp sin gamla hatt ifall företaget gick bra under min ledning. Jag undrar om vår utmärkelse till Superföretag ökar hans aptit på den gamla hatten, säger Elisabeth leende.

Mekankomponenter AB är ett svenskt familjeägt bolag med säte i Huskvarna och består idag av två affärsområden, AET och MEKOM.

AET står för Avancerad Entréteknik och säljer, installerar och projekterar dörrautomatik till alla typer av entréer i offentliga byggnader, skolor, hotell, affärscenter och privata boenden. Tack vare ett duktigt team inom service och support samt kompetenta återförsäljare växer verksamheten stadigt. www.aet.se

MEKOM är verksamma på industrisidan och hjälper maskinkonstruktörer, produktionstekniker, underhållsingenjörer och inköpare, i enmansbolag till stora koncerner, att hitta rätta lösningar och produkter. www.mekom.se