Gårdsnära

Mellanhänder kapas med ny digital marknadsplats för närproducerad mat och dryck

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2013 13:56 CEST

Gårdsnära (www.gårdsnära.se) - Sveriges största söktjänst för att hitta närproducerad mat och dryck - lanserar nu den digitala marknadsplatsen Gårdsnära Torget.

På Gårdsnära Torget får Gårdsnäras över 2100 registrerade bönder och mathantverkare möjlighet att marknadsföra sina varor och tjänster mot sin lokala marknad på ett nytt spännande sätt.

Gårdsnäras grundare, Erik Östling:

”Vi märker tydligt en ökad efterfrågan på närproducerad mat och dryck hos våra besökare - kanske inte konstigt efter alla matskandalerna som rapporterats - därför känns det väldigt glädjande att kunna lansera Gårdsnära Torget som vi hoppas kan hjälpa omvandla denna efterfrågan till riktiga affärer."

En viktig princip bakom Gårdsnära har alltid varit att ej fungera som mellanhand. Själva affären sköts därför direkt mellan producent och konsument och Gårdsnäras roll är endast att bistå i marknadsföringen.

En av bönderna som är tidig ut att testa den nya tjänsten är Henrik Nilsson, nöt- och lammuppfödare på Ås Lantbruk strax utanför Östersund:

"Att sälja direkt till kund växer hela tiden. Den relation som jag som bonde och mina kunder bygger tillsammans är viktig både för mig och kunderna. Gårdsnäras arbete med att göra det enklare att nå ut på marknaden känns både spännande och i tiden, det blir en naturlig mötesplats för den som vill veta varifrån maten kommer."

För mer information om Gårdsnära:

Erik Östling
Grundare
erik@gardsnara.se

Lisa Jungell
lisa@gardsnara.se

För bilder och ytterligare material:

För mer information om Ås Lantbruk:

Henrik Nilsson
aslantbruk@gmail.com

Gårdsnära (www.gårdsnära.se) är Sveriges största söktjänst för att hitta närproducerad mat och dryck. Över 2100 företag finns idag registrerade i Gårdsnäras databas. Gårdsnäras webbplats är designad för att fungera lika bra i både dator, mobil och pekplatta, och med ett enkelt klick hittas de matproducenter som ligger allra närmast. Registrering på Gårdsnära är helt kostnadsfri.