Fältbiologerna

Mellanskog erkänner skandalavverkning

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2012 08:02 CEST

Mellanskog har i dagarna påbörjat avverkning i ett känsligt naturområde för att möjliggöra ett kalkbrott på norra gotland trots att det bryter mot företagets miljöpolicy. Styrelseordförande bekräftar att reglerna gäller för privta skogsägare men att Mellanskog inte tar hänsyn till skyddsvärd natur och hotade arter när de tar uppdrag åt företag.

I en intervju med Fältbiologerna idag uppger skogsbolaget Mellanskog att de aldrig skulle avverka områden med nyckelbiotoper åt privata skogsägare, men när det gäller uppdrag åt företag erkänner Mellanskogs styrelseordförande Börje Lagerquist att de frångår sin miljöpolicy. Mellanskog har i dagarna påbörjat avverkning i ett känsligt naturområde för att möjliggöra ett kalkbrott i bunge-ducker på norra Gotland åt det finska företaget Nordkalk. När Mellanskog anlitas av företag och det finns stora ekonomiska vinstintressen inblandade verkar det som att Mellanskog bryter mot sin miljöpolicy och avverkar i känsliga områden och bland rödlistade arter. En extrem dubbelmoral hävdar Fältbiologerna som vill se att Mellanskog avbryter sin avverkning vilket de borde enligt sin policy.

- Mellanskog framhäver ett stort miljöansvar i förhållande till privata skogsägare och säger att de aldrig skulle avverka nyckelbiotoper, men när de blir anlitade av stora företag som Nordkalk för att tjäna grova pengar kan de tänka sig att förstöra miljön, säger Sara Vikström Olsson

Det är i en intervju med Fältbiologerna om avverkningen i Ojnareskogen som hotar över 265 rödlistade arter som Mellanskogs styrelseordförande Börje Lagerquist berättar om skillnader i förhållningssätt till kunder och just ansvarstagandet i miljön.

- Vi går ju inte in och avverkar skog med nyckelbiotoper även om en privat skogsägare säger det åt oss, då skulle vi vägra, säger Börje Lagerquist i en telefonintervju. Han fortsätter, jag i mitt arbete står ju på miljöns sida men sedan har vi fått det här arbetet åt Nordkalk och det är ju en annan fråga.

Lyssna på hela intervjun med Börje Lagerquist här:http://www.mixcloud.com/AlvaSnis/faltbiologernas-intervju-med-mellanskog/

Kontakt:

Sara Vikström Olsson, vice ordförande Fältbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.