Sveriges Orkesterförbund

Melodifestivalen bränner broar till den levande musiken med ”instrumentbål” - SVT:s tilltag upprör musikutövare

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2014 21:44 CET

Gårdagens flöjtbränning i Melodifestivalen orsakade en tittarstorm på Sveriges Orkesterförbunds facebooksida. Många instrumentalister, inte bara flöjtister, kände sig illa berörda och ansåg att instrumentbålet blev en manifestation av det förakt för orkestermusik som idag finns både hos media och politiker.

- Melodifestivalen har rationaliserat bort liveorkestern,  men att dessutom bränna instrument känns som en spark på alla de ungdomar, ideella och professionella musiker som lägger sin själ i sitt skapande, säger Magnus Eriksson, förbundsdirektör på Sveriges Orkesterförbund.

Förbundet kan visa på att sex till tio ideella orkestrar läggs ner årligen, många av dem med mer än femtioårig historia. Detta beror främst på musikerbrist men även med minskade ekonomiska resurser.  Statistik från musik- och kulturskolorna visar på att allt färre ungdomar spelar orkesterinstrument och många lärare, föräldrar och elever reagerade starkt på Sveriges Televisions instrumentbränning på bästa TV-tid i ett av Sveriges populäraste program.

Melodifestivalen borde framhålla skapandet av ny musik, inte slå på andra, menar Magnus Eriksson.

Kommentarer från Sveriges Orkesterförbunds Facebooksida:

”Jag är klarinettist och violinist, men oavsett vad behandlar man inte instrument såhär demonstrativt. Jag tittade på konserten från San Fransisco 2011 istället med Izhtak Perlman som spelade Mendelssohns violinkonsert istället.”

”Vilken tur då att jag "missade" spektaklet. Får väl kolla på play och få bekräftat att det musikaliska får stå tillbaka för helt andra krafter inom nöjesindustrin. Länge leve levande musiker (inkl flöjtister av alla slag såklart )!!!!”

”Medlemmarna i Sveriges Radios Symfoniorkester borde reagera kraftigast. SVT sågar ju ner den gren dom själva sitter på. Fantasilöst att inte kunna hitta bättre skämt. Skjut inte på flöjtisten!”

Kontakt:
Magnus Eriksson, förbundsdirektör Sveriges Orkesterförbund
070-6661044, magnus@orkester.nu
www.orkester.nu

Sveriges Orkester-förbund består av 300 medlemsorkestrar med 9000 medlemmar fördelade över hela landet.