Universal Music Sweden

Melody Gardot släpper nytt album den 28:e maj

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 11:15 CET

Av: Josefin Bergquist

Efter ett par års frånvaro släpper Melody Gardot äntligen den efterlängtade uppföljaren till genombrottsalbumet ”My One And Only Thrill”. Det nya albumet har den passande titeln  ”The Absence” och släpps den 28:e maj.

”My One And Only Thrill” nådde stor internationell framgång och sålde två gånger platina enbart i Sverige och var 2009 år bäst säljande artistalbum här.

”The Absence” består av sånger som skrevs av Melody Gardot under hennes resor från Marockos heta öken till Buenos Aires pulserande tangobarer och vidare till Lissabons myllrande gatuhörn.

“A lot of the stories on the record came from my experiences but also from the observation of people, living with them, the sadness and joy that came about in little moments. It was really a mutual connection berättar Melody.

Albumet producerades av Heitor Pereira, mest känd för sitt arbete som filmkompositör (Despicable Me, Its Complicated, From Prada to Nada). Heitor är en erkänd gitarrist som har uppträtt tillsammans med bl a Sting, Seal och Caetano Veloso.

Melody kommer att besöka Sverige under våren, mer detaljer kommer inom kort. Tills dess kan vi förfriska vårt minne med hennes omtalade Skavlan besök.