Sony Sverige.

Memory Stick PRO-HG Duo HX: Snabbare minneskort för digitalkameror och HD-video

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 11:21 CEST

Kraven ökar allt mer på minnesmedia, i takt med att de kompakta digitalkamerorna får högre upplösning och systemkamerorna kan ta fler bilder per sekund. Även HD-videokamerorna ställer betydligt högre krav på minnes- och överföringskapacitet. Sonys lösning heter Memory Stick PRO-HG Duo HX.

De nya minneskorten finns i storlekarna 4 GB och 8 GB. Läshastigheten är 20 MB/sekund och skrivhastigheten 15 MB/sekund, vilket är mer än tillräckligt även för de snabbaste kamerorna på marknaden. Även överföringen till t ex en pc via USB-kontakt kortas med ca en tredjedel, jämfört med ett Memory Stick PRO Duo (Mark 2).

En USB-adapter medföljer minneskortet utan extra kostnad, vilket gör det mycket enkelt att överföra bilder och inspelningar till en pc. Som bonus ingår också gratis nedladdningsbar Memory Stick Data Rescue Service för snabb återställning av raderade bilder och filer.

Memory Stick PRO-HG Duo HX har tio års garanti.

SLUT

Pris Memory Stick PRO-HG Duo HX, 4 GB: 500 kronor (inkl moms)
Memory Stick PRO-HG Duo HX, 8 GB: 900 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: Oktober 2008.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Fagerstedt, 08-585 450 32, 0709-62 55 11, fredrik.fagerstedt@eu.sony.com

Bilder, se nedan under releasen.

Länk till Sonys europeiska bildbank: http://presscentre.sony.eu/imagelibrary/

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik , bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.