Svenska Menskoppen AB

Menskoppen – inte bara för unga

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2016 13:45 CET

Tror du att menskoppar är en ny grej som bara passar unga?
Då missar du något som kan underlätta för dig under de sista åren som du har mens.

Redan i 35-40-årsåldern minskar produktionen av könshormonet östrogen. Det här leder bland annat till att slemhinnorna blir tunna, torra och sköra. Mensblödningarna ändrar också ofta karaktär. Det varierar förstås från person till person när i livet som klimakteriet kommer, och många kan befinna sig i förklimakteriet i flera år.

Oregelbunden och omväxlande blödning
Det är inte ovanligt att vi, när vi närmar oss klimakteriet, blöder mycket omväxlande och oregelbundet, även om vi tidigare haft regelbundna blödningar som sett lika ut månad efter månad. Inte sällan får vi omväxlande mycket rikliga blödningar och mindre spot-blödningar men dessutom även ofta levrat blod, som har svårt att sugas upp av tamponger och bindor.

Sämre livskvalitet
Att helt plötsligt mitt i livet drabbas av torra slemhinnor i slidan som inte minst kan försvåra sexuell njutning, och att behöva planera och förbereda blödningar av mycket olika karaktär kan kännas både stressande och bli påfrestande. Att vi dessutom samtidigt ofta drabbas av sömnsvårigheter, vallningar, trötthet och humörsvängningar gör inte livet lättare.

Tamponger torkar ut
Traditionella engångs-mensskydd är sällan lösningen på problemen som vi har under den här tiden i livet. Den största faran är förstås tampongerna, som suger upp även sekretet och skapar obalans och ännu mer torrhet, vilket förstås är ännu värre under den här tiden när slemhinnorna inte kan återfuktas lika bra som när vi var yngre. Men även situationen när mensen är mycket omväxlande blir besvärlig, när vi måste packa med så många olika typer av skydd för att vara förberedda på allt från sparsam till mycket riklig blödning, som ju kräver olika typer av tamponger, bindor och trosskydd.

Samlar upp blödningen
Det är här som menskoppar kommer in. Menskoppens främsta egenskap är att den samlar upp blodet istället för att suga upp det. Det medför att slemhinnorna lämnas helt oberörda. Menskoppen sitter på plats och samlar upp blodet när det är på väg ut ur kroppen och slidans naturliga sekret stannar kvar där det behövs. För yngre är naturligtvis detta ett stort plus, eftersom det gör att slidans naturliga miljö bevaras, men för äldre så kan detta vara en ännu större livsförbättrare.

Menskopp rymmer mer
Eftersom en menskopp dessutom rymmer upp till tre gånger så stor blödning som en tampong gör, så kan du ha en och samma menskopp för väldigt varierande typer av blödning. En menskopp kan dessutom sitta inne upp till 12 timmar i taget, vilket också ger större lugn och mindre fokus på mens.

Men menskoppar kan också användas av den som bara blöder sparsamt, eller vid flytningar.

Med en menskopp i väskan kan du ägna dig åt det som är viktigt i livet och slippa ägna din uppmärksamhet åt att planera runt mensen.

Fakta om menskopp

• Återanvändningsbart skydd
  • Samma menskopp kan användas i flera år
  • Samma menskopp passar olika blödningsmängd
  • Medför inget avfall
  • Blödningen töms i toaletten, koppen sköljs med vatten och sätts in igen
  • Har funnits i över 100 år
  • Över 60 olika varumärken finns i världen
  • Tillverkas av medicinskt klassad plast som TPE och silikon

Högupplöst foto

Mer läsning
Under flikarna "Hjälp" och "Frågor & svar" på http://menskoppen.se finns ämnesindelade sidor med mycket information.
Här finns en kort beskrivning: http://menskoppen.se/faq/ovrigt/menskopp-sa-funkar-det

Sedan 2008 informerar vi om menskoppar och säljer menskoppar på nätet. Vi kan menskoppar och ger dagligen många råd inför köp och kring användningen av menskoppar.