Newzglobe.com

Ment.se hackad!!!!

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 14:27 CEST

Natten till den 8 september, har någon eller några kommit åt mailservern på Ment.se. Ett okänt antal adresser har lagts till, många så kallade spridningsadresser. Dessa började då få nyhetsbrevet, två gånger per dag, vare sig de ville eller inte. Mailen retade upp en mängd läsare - helt förståeligt.

- Det här är väldigt beklagligt. Vi vill verkligen be alla de som ofrivilligt fått vårt nyhetsbrev om ursäkt, säger vd och ansvarig utgivare för Ment.se, Meraj Syed.

Plötsligt började det komma arga mail till Ment.se från personer som upprördes över att få ett nyhetsbrev de inte efterfrågat. En utredning påbörjades och igår stod det allstå klart – Ment.se har blivit utsatta för en ”attack”. Vid attacken har ett stort antal adresser har lagts till, hur många är ännu inte känt. Meraj Syed menar att företaget har förlorat stort på detta intrång, ryktesmässigt.
- Detta är så tråkigt. Vi är ett nyhetsbrev, vi vinner inget på att göra massutskick. Tvärtom, om människor som inte vill läsa oss ändå får nyhetsbrevet så är det beklagligt, både för mottagaren men även för oss, vi har fått mycket dålig publicitet för det här, säger Syed.

Tyvärr finns inga 100-procentigt säkra system. På Ment.se har man använt en utdaterad version av en känd serverprogramvara (ProFTPD). Den eller de som utförde attacken gjorde det med hjälp av ett säkerhetshål i denna version och attacken kunna genomföras genom detta säkerhetshål fick attackeraren systemadministratörsrättigheter. Detta är nu åtgärdat.

- Vi har sanerat så gott det går, men uppmanar alla drabbade, som inte vill ha vårt nyhetsbrev och ännu inte fått hjälp, att maila på felmail@ment.se eller ringa oss på 08-587 066 20 så hjälper vi Er med avregistreringen, säger Meraj Syed.

Ment.se beklagar verkligen det inträffade och hoppas att komma tillrätta med problemet snarast.