Piratpartiet

Mer än 100 000 personer kräver att regeringen beviljar Peter Sundes nådeansökan

Pressmeddelande   •  Aug 03, 2012 09:17 CEST

The Pirate Bays tidigare talesperson, Peter Sunde, har skickat in en nådeansökan till regeringen. För att stödja hans ansökan drog Adrian Braekke för en tid sedan igång en namninsamling hos Avaaz på nätet, tänkt att överlämnas till justitieminister Beatrice Ask. Ask hade dock inte möjlighet att närvara vid ett personligt överlämnande och därför överlämnade Braekke tillsammans med Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, på torsdagen in 113 338 namnunderskrifter till Justitiedepartementet.

-- Det är viktigt att uppmärksamma Peter Sundes kamp, säger Adrian Braekke. The Pirate Bay-målet var en politisk rättegång kantad av den ena märkligheten efter den andra. Sunde offrades för att blidka upphovsrättsindustrin. Jag drog igång namninsamlingen för att han förtjänar någon form av upprättelse efter allt han har fått utstå.

-- Jag blev så glad över den fantastiska responsen på namninsamlingen, fortsätter Braekke. Mer än 100 000 människor från hela världen har engagerat sig. Det visar vilket stort stöd det finns för Sunde och hans nådeansökan.

Piratpartiet har följt The Pirate Bay-målet sedan starten och tycker att det är självklart att ställa sig bakom Braekkes namninsamling till stöd för Peter Sundes nådeansökan.

-- Lag och rätt måste ha ett stöd i den allmänna rättsuppfattningen. Det har inte kriminaliseringen av kulturdelning, säger Anna Troberg. Över två miljoner svenskar fildelar regelbundet. En stor majoritet av det svenska folket betraktar inte fildelning som ett brott. Braekkes namninsamlingen till stöd för Sunde är ännu ett bevis på detta. Det är hög tid att regeringen tänker om.

Avaaz.org är världens största kampanjcommunity. Man arbetar aktivt för att ge medborgare runt om i världen en röst och en möjlighet att påverka sin vardag.

Mer information:
Namninsamlingen: http://www.avaaz.org/en/petition/Grant_Peter_Sundes_of_The_Pirate_Bay_plea_for_pardon

Adrian Brakke och Anna Troberg (Bild 1, bild 2)
Namninsamlingen.

Fotograf: Jonathan Rieder Lundkvist.

Kontakt:
Adrian Braekke, kommunledare för Piratpartiet i Götene kommun, 070-446 66 85
Anna Troberg, partiledare, 0704-676 273

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.