ABB AB

Mer än 99 procent av teckningsrätterna använda i nyemissionen

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2003 16:20 CET

Slutligt pris i svenska kronor satt till 23,15 kronor

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att totalt mer än 99 procent av teckningsrätterna har utnyttjats i kapitalstärkningsprogrammet på 2,5 miljarder USD.

"Vi ser det mycket höga deltagandet som ytterligare ett starkt tecken på förtroende från våra aktieägare", säger Peter Voser, ABB:s ekonomi- och finanschef. "Tillsammans med vårt obligationserbjudande på 650 miljoner euro och den nya krediten på 1 miljard USD, har vi nu kapitalbasen för att säkerställa den långsiktiga tillväxten av våra kärnverksamheter".

ABB förväntar sig att få intäkterna från nyemissionen på fredag den 12 december 2003.

Nyemissionen bestod av ett erbjudande om 7 nyemitterade aktier för 10 teckningsrätter, totalt 840 006 602 nyemitterade aktier till ett pris av 4 CHF. Anmälningsperioden avslutades den 9 december 2003. De nya aktierna började handlas igår, den 10 december.

Av de 944 550 486 teckningsrätter registrerade i SIS SegaInterSettle-clearingsystemet i Schweiz löstes 942 659 380 teckningsrätter in för att köpa 659 861 566 erbjudna aktier. Det motsvarar en utnyttjandegrad på 99.8 procent.

Av de 255 458 946 teckningsrätter som var registrerade i VPC-clearingsystem i Sverige, var minst 249 487 080 teckningsrätter utnyttjade för att köpa 174 640 956 aktier, vilket motsvarar en utnyttjandegrad på 97,7 procent. I enlighet med tidtabellen i Sverige kommer det slutgiltiga antalet nya aktier som förvärvades genom teckning genom VPC bli fastslaget den 16 december 2003. ABB förväntas redovisa den slutgiltiga utnyttjandegraden strax därpå.

Det slutgiltiga priset för de nya aktierna har satts till 23,15 kronor. Skillnaden mellan detta pris och det preliminära priset på 24,50 som den nya aktien erbjöds till – vilket inkluderade en marginal på växlingskursen för Schweizer- franc för att tillåta för svängningar i växelkursen – kommer att återbetalas inklusive ränta genom VPC. Aktieägare som är kvalificerade kan förvänta sig att få återbetalningen på eller kring den 23 december 2003.

Med start idag och under de närmaste dagarna kommer de banker som har lett erbjudande att placera de resterande aktierna som inte har utnyttjats av de existerande aktieägarna i marknaden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.

Some of the information contained in this press release contains forward-looking statements. Readers are cautioned that any such forward-looking statements are not guarantees of future performance and involve risks and uncertainties, and that actual results may differ materially from those in the forward-looking statements as a result of various factors. ABB undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements.

The material set forth herein is for informational purposes only and is not intended, and should not be construed, as an offer of securities for sale in the United States. The securities described herein have not been and will not be registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the "Securities Act"), or the laws of any state, and may not be offered or sold within the United States, except pursuant to an exemption from, or in a transaction not subject to, the registration requirements of the Securities Act and applicable state laws. There is no intention to register any portion of the offering described herein in the United States or to conduct a public offering of securities in the United States.

The information contained herein shall not constitute an offer to sell or the solicitation of an offer to buy, nor shall there be any sale of the securities referred to herein, in any jurisdiction in which such offer, solicitation or sale would be unlawful prior to registration, exemption from registration or qualification under the securities laws of any jurisdiction.

This press release does not constitute an offer of rights or shares for sale or a solicitation of an offer to purchase rights or shares in Germany and is for information purposes only. Readers of this press release are requested to inform themselves about and to observe any such restrictions. No public offering of rights or shares is being conducted in Germany. Any offer or sale of rights or shares in Germany may only be made in compliance with the German Securities Prospectus Act (Wertpapier-Verkaufsprospektgesetz). No sales prospectus (Verkaufsprospekt) under the German Securities Sales Prospectus Act has been, or will be, published with respect to the rights or shares.

The information contained herein is not for publication or distribution into Italy. The public will not be solicited in Italy in connection with the securities referred to herein and no securities will be offered, sold or delivered in Italy and no copies of any offering document relating to the securities will be delivered in Italy, unless such activities (i) are carried out by or through intermediaries authorized to perform investment services in Italy, (ii) either do not qualify as solicitation of investment or qualify as a solicitation exempted from the requirement of a prospectus, and (iii) are carried out in compliance with applicable securities and banking laws and regulations.

Stabilization/FSA

För mer information: