Jabra

Mer än mobilprat och SMS som äventyrar i trafiken

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2011 10:33 CEST

Snart kan det bli förbjudet även i Sverige att skicka SMS och prata i mobil utan
handsfree när man kör i trafiken. Men det finns ytterligare en mängd andra olämpliga aktiviteter som bilförare ägnar sig åt.

Enligt en internationell undersökning som handsfreetillverkaren Jabra har låtit göra är det mycket vanligt att äta medan man kör. Var tredje bilförare säger sig ha bytt kläder under färd och var fjärde ordnar med håret. 15 procent hävdar att de haft sex under tiden som de kört bil!

Mobilprat och SMS i bilen har kommit i fokus igen, eftersom riksdagens trafik­utskott nu har tagit upp frågan om ett eventuellt svenskt förbud för SMSande och krav på hands­free. Det har också diskuterats andra ”tekniska” aktiviteter, som t ex att läsa/skriva e­post och knappa in adresser i GPS­system. Men många ägnar sig åt betydligt fler olämp­liga aktiviteter samtidigt som de ska koncentrera sig på bil­körningen. Det visar den inter­nationella undersökning som undersökningsföre­taget Lindberg International har gjort på uppdrag av Jabra, som är en av världens största tillverkare av headset och
handsfree­utrustning.

De vanligaste distraherande beteendena under bilkörning är att äta, skälla på andra trafikanter, byta kläder, kyssas, skicka SMS, använda GPS och olika sexuella aktivi­teter(!). Se listan längre ner.

Endast ett fåtal av de tillfrågade uppger att de använder headset eller handsfree­ utrustning, trots att det är lagkrav i många länder. (I Europa är Sverige ett av de få länder där det är tillåtet att prata i mobiltelefon utan handsfree.)

– Vi ser att efterfrågan på någon form av handsfree­utrustning ökar, alltefter­som fler och fler länder inför förbud mot mobiltelefonsamtal under körning. Men det är ytterst be­kymmersamt att man ägnar sig åt så många andra saker när man kör bil, oavsett om telefonen är på eller inte.

– Resultatet av undersökningen verkade först vara ett skämt. I verkligheten är det skrämmande och ett verkligt hot mot trafiksäkerheten, säger John Bäckström som är försäljningsansvarig på Jabra.

Enligt undersökningen är det främst yngre bilförare (18­35 år) som sysslar med olämpliga aktiviteter när de kör, samtidigt som de själva inte uppfattar dem som farliga. Bland alla tillfrågade förefaller japanerna vara de som i störst utsträckning ägnar sig åt kroppsvård eller använder elektronisk utrustning som videospel, filmer, ljudböcker och musikanläggningar. Britterna verkar å andra sidan vara de mest säkerhetsorienterade.

Detta ägnar sig bilförare åt under bilkörning:

72 % brukar äta
63 % skriker på andra trafikanter
29 % kysser medpassagerare
28 % skriver SMS
25 % byter kläder
24 % ordnar med håret
15 % har sex eller andra sexuella aktiviteter
13 % lägger makeup
10 % läser tidningar
5 % rakar sig

Mer om undersökningen finns på:
www.jabra.com/sites/mobile/se­se/campaigns/driveresponsibly/pages/home.aspx

Undersökningen genomfördes i början av april 2010 av Lindberg International, på uppdrag av Jabra.
1 800 personer mellan 18 och 65 års ålder i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Ryssland och Japan
tillfrågades om dels vad de ägnar sig åt när de kör bil och hur farliga de ansåg att dessa aktiviteter är.
Majoriteten (75 %) kör i genomsnitt 10 timmar i veckan eller mindre.

För mer information, kontakta:
John Bäckström, Sales Manager Sverige och Finland, jbackstrom@gn.com,
tel: +358 40 865 8252

Lennart Thulin, Presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se,
tel: 0705-106 106.

Om Jabra och GN Netcom
Varumärket Jabra ägs av danska GN Netcom, som är en ledande aktör i världen när det gäller utveckling av headset både trådlösa och trådbaserade. Med drygt 1 000 anställda och ett stort antal säljbolag runt om i världen producerar företaget såväl egna som OEM-produkter. GN Netcom är ett dotterbolag till GN Store Nord A/S.