Skyscanner

Mer än var tredje semesterfirare har drabbats av skyhög mobilräkning efter utlandsresan

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2013 14:44 CEST

Att ta med sig mobilen utomlands är en självklarhet för de flesta – men det kan bli dyr historia. En ny undersökning genomförd av flygjämförelsesajten Skyscanner visar att 38 procent, mer än var tredje semesterfirare, någon gång har åkt på en oväntad hög mobilräkning när de kommit hem från semestern. Sju procent har mötts av en mobilräkning på mer än 2 500 kronor vid hemkomsten. Bakom de höga räkningarna står framför allt data-roaming.

Sommaren är i full gång och många tillbringar semesterdagarna utomlands. Men att återvända hem kan i många fall få en bitter eftersmak – i alla fall om man har varit flitig med mobilen under utlandsvistelsen.

En ny undersökning från flygjämförelsesajten Skyscanner visar att 38 procent av alla semesterfirare någon gång har mötts av en lite väl saftig mobilräkning när de kommit hem från utlandsvistelsen. 16 procent av dem har fått en räkning på över 1 000 kronor och sju procent har tvingats betala över 2 500 kronor efter en utlandsresa.

Största boven i dramat är enligt kartläggningen användning av data-roaming. 86 procent av de svarande anger att de använt internet i mobilen upp till 30 minuter per dag. Fem procent har varit inne på internet i över en timme.

– Allt fler vill kunna hålla kontakt med nära och kära när de är bortresta. Vissa använder sig av sociala medier, andra vill ringa och skicka sms. Internettjänster såsom Skype och Viber är visserligen gratis att ringa med, men man måste fortfarande betala för internetkostnaden. Där kan kostnaden för data-roaming verkligen dra iväg. Ett bra tips är att i förväg kolla om hotellet man ska bo på erbjuder gratis Wi-fi, säger Annica Jansson, Nordenchef på flygjämförelsesajten Skyscanner.

Glädjande nyheter finns dock för mobilberoende semesterfirande. Just nu genomförs nya prisförändringar för data-roaming inom EU. Det tidigare priset på data-roaming sänks från drygt 7 kronor per megabite till 4 kronor. Även kostnaden för att skicka sms och ta emot telefonsamtal sänks.

EU planerar även att ta steget ännu längre och ta bort alla kostnader för data-roaming. Det välkomnas av de tillfrågade i Skyscanners undersökning. 76 procent av dem uppger att de skulle använda internet mer om det var gratis.

Om undersökningen
Undersökningen är beställd och genomförd av Skyscanner och har 1500 svarande från 16 olika länder.

Om Skyscanner
Skyscanner
är Europas ledande sajt för billiga flygresor och hjälper konsumenter att snabbt jämföra mängder av flygresor hos över 1000 flygbolag, både lågprisbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS. Sajten finns i 40 länder och på 30 olika språk. Totalt besöker över 50 miljoner användare Skyscanners hemsida varje månad. Skyscanners mobilapp är gratis och finns tillgänglig för iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry samt Windows och har laddats ner över 20 miljoner gånger. Skyscanner grundades 2003 och har idag över 200 anställda. Följ oss på Twitter och Facebook.